Ex-fajčiari sú nezastaviteľní.
Kampaň bola oficiálne odštartovaná Európskou komisiou na pomoc mladým ľuďom vo veku od 24 do 35 rokov v boji proti fajčeniu v roku 2011 a úspešne v celej Európe pokračovala v rokoch 2012 a 2013. Aktuálna kampaň s názvom „Ex-fajčiari sú nezastaviteľní“ je viac ako kedykoľvek predtým zacielená na pomoc mladým ľuďom v boji proti fajčeniu, vyzdvihujúc jedinečné výhody života bez tabaku. Lepšie zdravie, pohoda, disponibilnejší dôchodok a predovšetkým lepšia kvalita života čakajú na tých, ktorí sa rozhodnú prestať fajčiť. Okrem zvyšovania kvality života bývalých fajčiarov odľahčuje odvykanie od fajčenia tiež finančnú záťaž európskych ekonomík a systémov zdravotnej starostlivosti. Na Slovensku máme síce tretí najmenší podiel fajčiarov z krajín EÚ, avšak na základe posledných prieskumov fajčí približne 21 % dospelej populácie nad 18 rokov, čo je stále vysoké číslo. Celkové náklady na fajčenie sa v rámci krajín Európskej únie v roku 2009 odhadujú na 544 miliárd €.
Prečo je boj proti tabaku pre Európsku komisiu veľmi dôležitý, približuje člen Komisie pre zdravie a bezpečnosť potravín, Vytenis Andriukaitis: „Takmer 700,000 ľudí v Európskej únií každoročne zomiera na následky fajčenia. Tento počet je vyšší ako počet úmrtí dopravných nehôd, kriminality a užívania drog. Práve to je jeden z dôvodov, prečo sme odhodlaní posilniť opatrenia Európskej únie na zníženie ochorení súvisiacich s tabakom v celej Európskej únií prostredníctvom právnych predpisov, kampane na zvýšenie povedomia „Ex-fajčiari sú nezastaviteľní” a spoluprácou s členskými štátmi, občianskou spoločnosťou a ďalšími medzinárodnými partnermi.“
iCoach: digitálny systém plný výziev pre zaregistrovaných užívateľov
Kampaň najnovšie prichádza so spustením vylepšenej aplikácie iCoach, digitálneho zdravotného trénera, ktorý je dostupný on-line a pre mobilné aplikácie Apple a Android v 23 jazykoch pre 28 krajín Európskej únie.
Aplikácia iCoach je zadarmo a ľahko prístupná všetkým, ktorí ju chcú používať. Prináša modernejší vzhľad a užívateľsky prístupnejšiu a ľahko ovládateľnú navigáciu, rovnako ako ďalšie funkcie plné výziev zamerané na užívateľov. Aplikácia pokračuje v prevedení užívateľa piatimi postupnými fázami procesu ako prestať fajčiť, pričom obsahuje i niekoľko osobných a špecifických výziev vzhľadom na fázu, v ktorej sa nachádza. Napríklad:
- Udržujte si prehľad o tom, koľko cigariet za deň vyfajčíte, nakoľko svoj zlozvyk môžete podceňovať (pre fajčiarov vo Fáze 2)
- Oddiaľujte “najlepšiu” cigaretu počas svojho dňa 10-krát o 10 minút a následne o 20 minút (pre fajčiarov vo Fáze 3)
- Keď potrebujete len na chvíľku vybehnúť a v rýchlosti niečo vybaviť, nechajte svoje cigarety doma (pre fajčiarov vo Fáze 4)
Tieto výzvy umožňujú užívateľom nastaviť si malé a dosiahnuteľné ciele, ktoré sa im už niekedy podarilo splniť, s cieľom povzbudiť na ďalšie výzvy a postupné získanie kontroly nad svojimi zvykmi.
“Náš výskum zameraný na rozličné modely správania nás doviedol k záveru, že za účelom optimalizácie zmien faktorov je potrebné malými krokmi prostredníctvom dosiahnuteľných cieľov prelomiť cestu do života bez fajčenia. Zamerať sa priamo na konečný cieľ pre niekoho, kto zatiaľ ani len nepremýšľa o skončení s fajčením, môže byť neprekonateľné, „vysvetľuje Steven De Peuter z BrandNewHealth, partner kampane, ktorá vyvinula platformu iCoach. “Napríklad fajčiarov v počiatočnej fáze rozhodovania, ktorí predstavujú asi 3 % aktuálne registrovaných užívateľov, je veľmi náročné osloviť a zaujať, zostávajú však aj naďalej kľúčovým cieľom kampane. Veľmi dúfame, že im nové výzvy poskytnú ďalší podnet na presun do ďalšej fázy.”
iCoach rozpozná úspešne absolvované výzvy a odmení ich správami. Tieto správy povzbudzujú užívateľa „v reálnom čase“, aktualizujú a informujú o počte registrovaných užívateľov na celej zemi, uvádzajú celkový počet dokončených výziev a avizujú šancu na postup do ďalšej fázy. Správy by mali pomôcť motivovať užívateľa iCoach a vyvolať v ňom pocit, že je súčasťou silnej komunity. Užívatelia iCoach sú zároveň vyzvaní na zdieľanie výzvy a osobných úspechov na sociálnych médiách s cieľom upevnenia emotívneho rozmeru kampane, ktorá preukázateľne zvyšuje vplyv anti-tabakových kampaní naprieč všetkými sociálno-ekonomickými skupinami[3].
Nastavte si svoju výzvu na Svetový deň bez tabaku
Každý rok 31. mája Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organisation) a jej partneri organizujú Svetový deň bez tabaku s cieľom zvýšiť povedomie o škodlivých účinkoch tabaku na zdravie a zníženie spotreby tabaku po celom svete. Stiahnite si aj vy aplikáciu iCoach ešte dnes a nastavte si prvú výzvu na Svetový deň bez tabaku.
Pre viac informácií navštívte stránku: