Slováci siahajú po drahších značkových oblečeniach a utrácajú na oblečenie viac ako Česi.
O Slovákoch a Čechoch sa hovorí, že sú si v mnohom podobní. Aktuálny prieskum, potvrdil, že to určite neplatí v prípade spotrebiteľského správania a nákupných preferencií. V čom sú najväčšie rozdiely medzi Prahou a Bratislavou? Čo najradšej nosíme, koľko peňazí míňame na módu? Aj na tieto otázky priniesol odpovede Fashion report, dlhodobý prieskum medzi Slovákmi a Čechmi, ktorý na vzorke viac ako 600 respondentov v oboch krajinách realizoval ZOOT.cz a prieskumná agentúra Perfect Crowd. Na základe výsledkov sa potvrduje, že Slováci míňajú viac, nakupujú drahšie, značkové kúsky a nepotrebné oblečenie venujú hlavne charite.
Trh s módou na Slovensku má ročný obrat viac ako 1,383 mild. EUR (Údaje SŠÚ za rok 2013). Slováci za módu utrácajú radi a často. Ako sme na tom ale v porovnaní s Čechmi?
Túto otázku sme si kládli aj my, keďže podnikáme v móde ako v Čechách, tak aj na Slovensku, predovšetkým v oblasti e-retailu. Preto sme v spolupráci s prieskumnou agentúrou Perfect Crowd vytvorili Fashion report, ktorý si kladie za cieľ mapovať nielen súčasné obliekanie, ale aj štýl Slovákov a Čechov, ich mesačné výdaje na módu a podobne,“ hovorí Oldřich Bajer z najväčšieho českého online obchodu ZOOT.cz.
Realizovaný prieskum sa opieral o vzorku ľudí od 15 do 55 rokov a zachytáva aktuálny stav. A ten je taký, že 27% Slovákov nemá problém spontánne na módu minúť 55 EUR (1500 Kč), pričom v prípade Čechov je to len 6%.
Nenakupujeme domáce značky
Najdôležitejším faktorom pri výbere oblečenia je pre Slovákov fakt, či sa im oblečenie páči. Až 85% Slovákov si vyberá, nakupuje to, čo sa im padne do oka. Na druhom mieste je cenová dostupnosť (72%) nasledovaná kvalitou materiálu (60%). Ale len pre 18% Slovákov je dôležitý domáci pôvod, a teda, fakt že je tovar vyrobený na Slovensku.
Dobre oblečený človek vzbudzuje u Slovákov predovšetkým rešpekt, čo tvrdí 44% z nás. „Pre viac ako 30% Slovákov je dobre oblečený človek zdrojom inšpirácie, odhodlania niečo so svojím zovňajškom robiť a 11% Slovákov tomu druhému závidí, že dobre vyzerá,“ hovorí Ján Schmid z prieskumnej agentúry Perfect Crowd.
Základ slovenského šatníka
Z prieskumu vyplynulo: Slováci majú najradšej tričká, rifle a topánky, pričom základ oblečenia u našich českých susedov tvoria rifle, tričko a mikina. Do prvej desiatky najobľúbenejších kúskov sa u Slovákov dostali tiež košele (15%) a tepláky (14%). Pokiaľ hovoríme o slovenských ženách, tie majú jednozančne prevahu nad svojimi českými kolegyňami v počte lodičiek a kabeliek, pričom Češky obľubujú hlavne tričká a blúzky.
V obchod módu nielen nakupujeme, ale chodíme sa tam aj inšpirovať
Pre Slováka je obchod, či už kamenný alebo online, miestom, kde nielen nakupuje, ale kde zároveň hľadá inšpiráciu pre svoje outfity. Je to práve ponuka obchodov, čo má viac než časopisy módnotvorný efekt na slovenskú spoločnosť. Napríklad viac ako 1/3 Slovákov hľadá inšpiráciu pre svoje outfity na e-shopoch a rovnaký počet (33%) sa inšpiruje náhodnými ľuďmi na verejnosti.
Kam so starým oblečením
Približne 50% domácností dáva nepotrebné oblečenie na charitu. Tu mierne zaostáváme za našimi susedmi, kde takto s oblečením nakladá až 61% z nich. Menej ako polovica Slovákov používa staré alebo nepotrebné oblečenie na prácu. Istá zhoda medzi Slovákmi a Čechmi panuje v dedení oblečenia. Až v 60% slovenských domácností sa dedí oblečenie, a to hlavne „na doma“, v prípade Čiech je to 58%.