V histórii automobilizmu existuje iba niekoľko značiek, ktorých história je dlhšia ako jedno storočie.
V histórii automobilizmu existuje iba niekoľko značiek, ktorých história je dlhšia ako jedno storočie. Najstaršie sú Mercedes-Benz, Peugeot, Tatra a Ford. A iba Ford nemá korene na starom kontinente, takže v počiatkoch tvorili jeho konkurenciu výhradne americké manufaktúry. Ako napríklad koncern Auburn-Cord-Deusenberg, ktorý ale zanikol ešte pred druhou svetovou vojnou. Z amerických značiek zostal iba Ford a stala sa z neho etablovaná značka, ktorá expandovala na všetky svetové trhy.
Symbol predáva.
Logo Fordu sa stalo jedným z najdrahších a najznámejších firemných symbolov v dejinách ľudstva. Prvé logo vzniklo v roku 1903. Vtedy jeden z technikov Henryho Forda vytvoril emblém zo slov Ford Motor Company. Ruku k dielu priložil i samotný Henry Ford, ktorý tieto slova zakomponoval do secesného lemu. Model A mal tento znak na svojom chladiči hrdo vystavený. Modifikácia firemného symbolu nastala v roku 1906. V tejto dobe začala automobilka ekonomicky prosperovať. Situácia si vyžiadala okrem iného i prepracovanie tvaru loga a jeho písma. Prvé a posledné písmeno sa zmenilo, pretiahli sa im nožičky. Značku zaevidovali na patentovom úrade v roku 1909. O rok na to, sa písmo upravilo do tvaru, ktorý sa de facto používa dodnes. Spolu s novým logom uviedli na trh aj nové auto. Nový Model A v roku 1927 mal po prvý krát v histórií modrý ovál. Pozadie tvorila kráľovská modrá. V roku 1976 znak doznal menších grafických úprav. Po obvode pridali striebornú farbu, ktorá lemovala celý modrý ovál. Logo mierne modernizovali až v roku 2003. Z jednoduchého dôvodu, Ford oslavoval 100 rokov od vzniku firmy.
Muscle car. Jeden zo symbolov Ameriky.
Za zrod kategórie sa považujú šesťdesiate roky, pretože v päťdesiatych rokoch ľudia svoje autá upravovali iba v garážach. Tak vznikali autá, ktoré dnes označujeme názvom Hot-Rod. Ako prvý muscle car sa označuje Pontiac GTO z roku 1964, ale najväčší rozmach zažila táto kategória okolo roku 1970. Označenie muscle car sa zaužívalo a dodnes sa tak označujú autá, ktoré museli v princípe splňovať jednoduché podmienky. Muscle car bol určený pre široké masy ľudí, teda musel byť lacný a výkonný. To znamená, že musel mať vysokovýkonný motor V8. Do tejto kategórie patrí napríklad Pontiac GTO Judge, Oldsmobile 4-4-2, alebo rozmerné (fullsize) autá typu Chevrolet Impalla SS. Ford vytvoril Mustang, ktorý koncepčne zapadal medzi pony cars. Nie všetky Mustangy patrili medzi pony cars, niektoré výkonovo orientované verzie patrili do elitnej kategórie muscle cars. Napríklad verzie Boss. V tejto dobe silných vozidiel, neviazanej zábavy a ľudí plných ideálov sa darilo skoro každej automobilke a Ford netvoril výnimku. Postupne dosiahol pozíciu lídra trhu. Vytvoril mnoho partnerstiev s renomovanými firmami, ale aj s menej známymi jednotlivcami. Niektoré trvajú dodnes. Carroll Hall Shelby je meno, ktoré pre fanúšika motorizmu znamená to isté ako pre futbalové fanúšika meno Johan Cruyff. Fordové autá boli veľmi kvalitné, ale podľa Shelbyho im niečo chýbalo. Bola to hrubá sila v čo najrýdzejšej podobe. A tak sa stal dvorným ladičom Fordu Mustang. Vznikli autá ako napríklad Shelby GT 350, alebo Shelby GT 500. Dnes sa z nich stali žiadané zberateľské artikle a ich ceny sú astronomické. Zaplatiť pol milióna dolárov za autentickú verziu nie je neobvyklé.
Najdrahšie vozidlá Ford predané vo verejných aukciách.
Primát drží už 12 rokov koncept Ford GT 90, ktorý sa predal za 1 810 000 €. Na svete je jediný exemplár a stavba zabrala malej skupine inžinierov pol roka. Snaha priniesla ovocie, vzniklo najrýchlejšie auto. Dokonca na chvíľu predstihlo aj legendárny McLaren F1. Až neskôr sa ukázalo, že rýchlosť 393 km/h auto dosiahlo v nevyhovujúcich veterných podmienkach a test sa musel zopakovať. Reparát nedopadol zle. Najvyššia nameraná rýchlosť mala hodnotu 390 km/h, ale McLaren F1 dosiahol o 1,1 km/h viac. To je hranica medzi zápisom do histórie a medzi upadnutím do zabudnutia. Ford Shelby GR1 Concept je v poradí druhým najdrahším Fordom s cenou 990 000 €. Pojazdné koncepty sú najdrahšie Fordy z elementárneho dôvodu. Táto automobilka nevyrábala skoro žiadne hodnotné limitované edície tak, ako iný americký výrobcovia a preto mať unikát s modrým oválnym logom je skoro nadľudský výkon. Aukcie s veteránmi sú zaplavené autami ako je Model T, Model A sa vyskytuje v menšom počte. Najväčšiu radosť majú zberatelia pokiaľ objavia klasický Boss 429, Boss 302 alebo pretekársku verziu Fordu GT 40. Tieto autá sa pohybujú na hranici 600 000 €. Víťazné GT 40 z Le Mans sa nachádzajú už veľmi dlhú dobu v rukách zberateľov, okrem vozidla GT 40 MK I z roku 1969 posádky Jackyho Ickxa a Jackieho Olivera. To sa nachádza v múzeu Henryho Forda v Detroite v mestskej časti Dearborn. Je to kúsok od centra. Pokiaľ budete mať tú možnosť, odporúčame vám ho navštíviť. Strávite v ňom bez problémov celý deň. Cena vstupného pre dospelého je akceptovateľných sedemnásť dolárov, deti platia dvanásť. Ford Shelby Cobra Concept stál 910 000 €. Auto si možno budete pamätať z filmu The XXX. Kde hralo jednu z hlavných úloh, výkon hercov mu iba sekundoval.
Okruh, ľad, štrk. Jeho autá to vedia všade.
Ford má bohatú pretekársku históriu. WRC, IRC, IMSA, NASCAR a Formula 1 sú série v ktorých sa zapísal veľkými písmenami. Rovnako je jeho meno spájané aj so slávnymi pretekmi ako Le Mans, Targa Florio, Daytona, Sebring či Monte Carlo. Účasťou na týchto náročných podujatiach získaval množstvo skúseností, ktoré mu pomohli k stavbe cestovných automobilov na tej najvyššej úrovni technologickej dokonalosti.
Najväčšie kladivo od Fordu v poslednej dobe?
Jednoznačne Ford Focus RS 500. V aute cítite každý predmet na vozovke a cit vo volante je excelentný. Brutálna sila motoru a záťah v nízkych otáčkach, vďaka tomu sa toto auto stalo pojmom. O jeho schopnostiach sa presvedčil nejeden majiteľ omnoho drahších vozidiel v momente keď sledoval miznúce koncovky výfukov RS 500.