- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Výsuv starého mosta je technologický unikát.
Stavebné práce na bratislavskom Starom moste prechádzajú do záverečnej fázy. Úspešne bolo ukončené vysúvanie konštrukcie mosta aj v poslednom úseku, ktorý prepojil oba brehy Dunaja. Mosty všeobecne patria medzi najnáročnejšie stavby a výsuv Starého mosta bol po technologickej stránke unikátnym riešením. Niekoľko stoviek metrov dlhú konštrukciu vytlačilo len 3 metre veľké zariadenie zostrojené špeciálne pre tento projekt.
Archimedes a Pascal pri stavbe bratislavského mosta.
V súčasnej fáze má konštrukcia mosta 395,34 metrov a dobudované majú byť ešte časti mosta na obidvoch brehoch. Podľa Jána Brodenca, hovorcu spoločnosti Doprastav, bolo z hľadiska výsuvu mosta najkritickejšie hlavné pole, ktoré má dĺžku až 137,16 m a záverečná časť mosta dokončená koncom októbra. V obidvoch prípadoch musela byť nasadená aj dočasná podpera. Špeciálna holandská loď, ktorá využíva vztlakovú silu vody na princípoch Archimedovho zákona, načerpala do seba vodu a prispôsobovala tak vlastnú výšku nad hladinou. Práve jej ukotvenie oceľovými lanami na obidvoch brehoch Dunaja si dvakrát vyžiadalo výluku lodnej dopravy na Dunaji. V tom čase sa stavbári okrem vhodného postupu museli spoliehať aj na priazeň počasia či zodpovedajúcu výšku hladiny Dunaja. Jej reguláciu mal pre tento účel hlavný dodávateľ stavby – spoločnosť EUROVIA CS – dohodnutú s vodným dielom Gabčíkovo. Investorom stavby je Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava.
„Na výsuv mosta malo vplyv veľké množstvo faktorov, napríklad aj silné slnečné žiarenie a vysoká teplota vzduchu počas letných mesiacov. Preto sme museli veľmi presne sledovať každý centimeter výsuvu a v prípade nečakanej udalosti okamžite reagovať,“ opisuje Ján Brodenec.
Malé zariadenie, ktoré potlačí 600 osobných áut.
Ďalší zo základných fyzikálnych zákonov (Pascalov) dal do pohybu takmer 6000 t nosnej konštrukcie nového bratislavského mosta. Až takúto silu dokázalo vytvoriť len približne 3 metre veľké zariadenie. Hydraulické zdviháky v horizontálnej polohe vytlačili vždy najviac 80 cm mosta, následne sa vrátili do pôvodnej polohy a úkon trvajúci 8,5 minúty opakovali. Celý most tak de facto vytlačili 4 valce o priemere 25 cm (poháňané hydraulickým olejom z čerpadla). Tlačené olejom z čerpadla vyvinuli tlak až do 600 ton potrebný na prekonanie odporu celej konštrukcie. Pre ilustráciu obrovskej sily relatívne malého zariadenia si možno namiesto oceľovej konštrukcie mosta predstaviť približne 600 osobných áut zaparkovaných za sebou. „Unikátnosť zariadenia je v jeho jednoduchosti a dĺžke jedného výsuvu 80 cm. Jednoduchým zvýšením tlaku v hydraulických obvodoch sme dokázali zvýšiť ťažnú silu prakticky okamžite, keď sme to potrebovali. Podmienkou je samozrejme veľká robustnosť zariadenia,“ vysvetľuje Ján Brodenec.
Vysúvanie mosta a obsluhu zariadenia, ktoré celú konštrukciu pomaly vytláčalo bližšie a bližšie k druhému brehu, realizovala pre spoločnosť EUROVIA CS ako hlavného dodávateľa stavby s oficiálnym názvom „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1.časť Bosákova ulica – Šafárikovo námestie“ práve spomenutá spoločnosť Doprastav. Tá sa špecializuje najmä na stavbu mostov a v technológii neustále napreduje.
„Úspešne použité zariadenie navrhol a vyrobil česko-slovenský tím inžinierov na mieru potrieb výsuvu nového Starého mosta. Samozrejme, použiteľné teraz bude aj pri ďalších mostoch alebo pri ďalších stavbách, kde bude nevyhnutné presúvanie extrémnych bremien,“ spresnil Ján Brodenec.