Aj bankám sa občas podarí porušiť zákon.
Banka ide zvýšiť poplatok o 200 %. Chcete o tom vedieť teraz alebo až po tom, čo to uvidíte vo výpise? Nie všetky banky dajú totiž vedieť, že idú meniť cenník.
Niektoré banky menia svoje cenníky bez toho, aby o tom klienta vopred informovali. Pritom klient má mať dva mesiace na to, aby sa rozhodol, či s plánovanými zmenami súhlasí alebo od banky bezplatne odíde.
Ako banky pristupujú k včasnému zverejňovaniu cenníkov? Niektoré banky dodržujú dvojmesačnú lehotu, iné volia kratšiu lehotu, ďalšie banky zase zmeny vopred neohlasujú a niektoré upravujú cenníky aj po ich zverejnení a bez toho, aby o tom dali klientom vedieť. Na dodržiavanie oznamovacích lehôt sme sa zamerali v septembri minulého roku.
Takéto sú výsledky:
- ČSOB – termíny dodržiava
- Oberbank – termíny dodržiava
- OTP banka – termíny dodržiava
- Slovenská sporiteľňa – termíny dodržiava
- VÚB banka – termíny dodržiava
- mBank – zmeny týkajúce sa kreditných kariet neboli vopred avizované (3.12.2015)
- Sberbank – zmeny neboli vopred avizované, zaviedli nový balík služieb (k 2.12.2015)
- Privatbanka– zmeny k 1.1.2016 boli avizované 8.12.2015
- Tatra banka – cenník účinný od 1.1.2015 bol upravovaný 19.3.2015 (účinnosť cenníka sa nemenila)
- UniCreditBank – cenník účinný od 1.6.2015 bol upravovaný 14.7.2015 (účinnosť cenníka sa nemenila)
Banky zmeny v cenníkoch po dátume účinnosti zdôvodňujú opravou chybných údajov, gramatických chýb či preklepov. Tieto „chyby“ bývajú aj vo výškach poplatkov.
Klient v záplave iných svojich povinností nemá šancu prísť na jednotlivé zmeny v cenníkoch. Pre klienta by bolo ideálne, ak by banky mali povinnosť oznamovať, aké zmeny pripravujú a čoho konkrétne sa týkajú. Približne polovica bánk to tak aj robí, pričom niektoré to zaviedli a iné zase od toho upustili. Sledovať zmeny v cenníkoch bánk je skrátka nad možnosti klientov.
V rámci Finančnej hitparády sledujeme zmeny cenníkov a vytypujeme tie, ktoré sa týkajú bežného klienta. Tieto výsledky posielame cez bezplatnú službu Bankový Sliedič.