- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Nové múzeum láka priaznivcov motocyklov BMW.
Salzburg/Hochgurgl. Na úpätí vysokohorskej alpskej cesty cez priesmyk Timmelsjoch vo výške 2 175 m.n.m otvorili v polovici apríla najvyššie položené múzeum motocyklov v Európe. Moderný komplex s názvom Top Mountain Crosspoint zahŕňa múzeum, údolnú stanicu novej lanovky, modernú reštauráciu aj miesto na platenie mýta za používanie jednej z najpopulárnejších vysokohorských ciest v krajine.
Šperky z viac ako 100-ročnej histórie jednej stopy
Motocyklisti z celej Európy radia vysokohorskú cestu cez priesmyk Timmelsjoch medzi medzi najatraktívnejšie trasy v Alpách. Horským sedlom Timmelsjoch, najvyššie položeným cestným hraničným priechodom v Rakúsku, prejdú každoročne desaťtisíce motocyklistov. Teraz na nich čaká nové lákadlo, ktoré nesmú obísť: vysokohorské múzeum motocyklov Top Mountain Motorcycle Museum, ktoré našlo svoj ideálny domov pri hranici medzi regiónmi Severného a Južného Tirolska. Výstava na ploche 3 000 m² prevedie návštevníkov svetom, v ktorom vládnu motocyklové krajiny a značky. Opätovné návštevy múzea vždy zaručujú nový zážitok. Majitelia plánujú obmieňať exponáty, pripravovať špeciálne výstavy, požičiavať si originálne kúsky a pridajú aj niečo z vlastnej zbierky.
Na začiatok špeciálna výstava BMW Motorrad
Pri príležitosti 100. výročia spoločnosti BMW Group a s viac ako 90-ročnou históriou výroby motocyklov pod hlavičkou BMW Motorrad môže značka BMW rozprávať svoje vlastné pútavé príhody. Z malého výrobcu leteckých motorov sídliaceho na severe Mníchova sa v priebehu rokov stal celosvetový líder medzi výrobcami prémiových automobilov, motocyklov ako aj poskytovateľ výnimočných služieb a riešení v oblastiach financovania a mobility. Značka BMW sa úspešne podujala aj na vývoj prvého motocykla. Zatiaľ čo sa ostatní výrobcovia vychádzali z geometrie rámu bicykla, model BMW R 32 vznikol okolo motora. Motocykel z roku 1923 prišiel s dvojvalcovým motorom typu boxer s valcami umiestnenými kolmo na smer jazdy, prevodovkou pripevnenou priamo k motoru či so sekundárnym prenosom pohonu kardanovým hriadeľom namiesto reťaze či remeňa. Tieto nezameniteľné prvky sú aj dnes charakteristickými znakmi motocyklov značky BMW s motorom typu boxer.
Okrem štyroch modelov z depozitára múzea Top Mountain Motorcycle Museum dopĺňa špeciálnu výstavu BMW Group Classic šesť unikátnych exponátov:
BMW R 100 CS ( Rok výroby 1980)
V rámci modelového roku 1981 sa predstavil motocykel R 100 CS s najnovšou verziou športového motora typu boxer s objemom 1 000 cm3 a s kokpitom typu S ( so športovou kapotážou). Dostal príznačné označenie CS, čo znamenalo Classic Sport. Na pohon poslúžila prepracovaná verzia veľkoobjemového motora typu boxer s výkonom 51 kW (70 k) a s novým vrstveným vzduchovým filtrom.
BMW R 28, prototyp pre nemeckú armádu Bundeswehr (Rok v ýroby 1968)
V rámci programu obstarávania pre nemeckú armádu Bundeswehr vyvinulo BMW od roku 1966 na základe modelov R 26 a R 27 tri rôzne prototypy motocyklov s jednovalcovým motorom pre motospojky. Vystavený exponát je posledným vyhotovením s motorom R 27 zabudovaným do novo navrhnutého rámu s predným kolesom odpruženým teleskopickou vidlicou. Do sériovej výroby sa toto riešenie dostalo až v roku 1969 v úplne novom rade /5.
BMW R 26 (Rok v ýroby 1956)
V januári 1956 sa predstavil model R 26 ako nástupca R 25/3 s kompletne novým plne odpruženým podvozkom. Toto riešenie sa po prvý raz ukázalo rok predtým v motocykloch s motormi typu boxer. Výkon motora narástol na 11 kW (15 k). Vďaka tomu stúpla maximálna rýchlosť na 128 km/h. Model R 26 tak patril medzi najrýchlejšie motocykle svojej doby s objemom motora 250 cm3.
BMW R 51/3 motocykel na klopenú dráhu (Rok v ýroby 1952)
Na motocykle určené na kruhovú klopenú dráhu sa kládli zvláštne požiadavky. Museli mať nízko položené ťažisko, vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach a to všetko spojené s pokojným chodom motora. K tomu museli byť mimoriadne spoľahlivé. Všetky tieto podmienky dokonale spĺňal model R 51/3. Vystavený motocykel má za sebou náročnú mnohoročnú kariéru v „Motodrome”, najstaršej prenosnej a dodnes fungujúcej kruhovej klopenej dráhe na svete pochádzajúcej z roku 1928. V roku 2013 sa dostala do historickej zbierky BMW. Počas aktívnej kariéry sa vzhľad stroja viackrát prispôsoboval aktuálnemu duchu doby.
BMW R 62 so sajdkou Royal (Rok výroby 1928)
V roku 1928 sa začala nová éra v histórii značky BMW. Predstavil sa cestovný model R 62 a športový R 63. Išlo o prvé motocykle s objemom motora 750 cm3. Výkon 13 kW (18 k) a už legendárny podvozok v spojení s príslovečnou spoľahlivosťou značky BMW zaradili model R 62 k najvzrušujúcejším cestovateľským motocyklom dvadsiatych rokov.
BMW R 42 (Rok v ýroby 1928)
Iba tri roky po predstavení modelu R 32, prvého motocykla značky BMW, sa na svetlo sveta dostal jeho prepracovaný nasledovník. Aj R 42 dostala motor typu boxer s objemom 500 cm3, no s výkonom necelých 9 kW (12 k). Podvozok zostal takmer nezmenený, novou však bola brzda na kardanovom hriadeli umiestnená na výstupe z prevodovky. Zníženie ceny o 30 % sa podpísalo pod to, že R 42 si oproti modelu R 32 pripísala viac ako dvojnásobok predaných kusov.