- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Pozor na autá z dovozu, po jarných povodniach môže ísť o zatopené kusy.
Jarné povodne, ktoré v minulých dňoch zasiahli Francúzsko a Nemecko ovplyvnili aj automobilový trh. V inzercii sa totiž začínajú objavovať vodou znehodnotené automobily krátko po povodniach. Odborníci varujú nákupom vozidiel dovezených práve zo zasiahnutých krajín.
Trend dovozu ojazdených vozidiel sa podľa neustále zvyšuje. Len v roku 2014 sa podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu na Slovensko doviezlo viac ako 50 tisíc vozidiel a dopyt po autách z dovozu neustával ani v minulom roku. Väčšina importov pochádza práve z Nemecka a Francúzska, ktoré v minulých dňoch sužovali rekordné povodne. V moderných vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť k poruchám, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody a bahna. Takýto zásah do elektroniky môže mať za následok výpadok systému fungovania vozidla a ohroziť tak priamo aj život posádky. Riziko dovozu zaplavených vozidiel zo zahraničia zasahuje trh s jazdenkami aj na Slovensku. Autobazáre tak zvyšujú bezpečnosť výkupu vozidiel a sprísňujú kontroly vykupovaných áut z dovozu.
Najväčší predajca jazdených vozidiel na Slovensku, AAA AUTO už tiež eviduje pokusy o predaj áut po záplavách, ktoré sú evidentne poškodené vodou. „Starostlivo preverujeme, kde sa s vozidlom jazdilo. Oveľa detailnejšie kontrolujeme, či napríklad nie je bahno v rôznych ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie tiež väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore, alebo určitý špecifický zápach po povodni,“ opisuje znaky zaplaveného vozidla generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Zodpovedne by k nákupu ojazdeného auta mali pristupovať aj zákazníci. V kúpnej zmluve by rozhodne mali požadovať ustanovenie o tom, že auto nebolo zatopené, aby v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. Vzhľadom na situáciu v Nemecku a Francúzsku sa dá očakávať, že sa na mnohých inzertných serveroch objaví väčšie množstvo áut práve z týchto krajín. Rovnako tak sa ale môžu objaviť autá pôvodom z Česka, kde došlo na niektorých miestach tiež k lokálnym záplavám, informujú odborníci.
Zo zahraničia sa vozidlá dovážajú skôr individuálne. Tie však často vyžadujú zvýšené náklady na opravy, veľakrát je totiž auto omladené, prípadne má aj upravený nájazd kilometrov. Výdavky na opravu môžu mnohokrát prevýšiť aj cenu samotného vozidla. Po zatopení vozidla by mala byť vymenená kompletná elektroinštalácia, diely motorovej sústavy a často aj znehodnotené časti interiéru ako sú sedadlá, čo znamená náklady aj niekoľkých tisíc eur. Preto sú v mieste pôvodu zatopené autá prakticky nepredajné a smerujú na východné zahraničné trhy, napríklad aj na Slovensko. AAA AUTO samozrejme poskytuje doživotnú garanciu vrátenia peňazí, ak by sa zatopené vozidlo cez všetky opatrenia dostalo do predaja.