Naftové motory sú stále obľúbenou voľbou pri jazdených vozidlách
Záujem o jazdenky so vznetovým motorom stabilný aj napriek afére „Dieselgate“. V posledných troch rokoch sa ich predaj pohybuje trvalo okolo 46 percent celkového odbytu najväčšieho predajcu jazdených vozidiel v regióne stredne Európy, spoločnosti AAA AUTO.
„Zatiaľ sa tak vôbec nepotvrdzujú prognózy menšieho záujmu o diesely, ktoré niektorí analytici predpovedali v dôsledku škandálu s falšovaním údajov o emisiách, aktuálneho vývoja cien pohonných hmôt a postupného zmazávania prevádzkových výhod vznetových motorov,“ uviedla generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Podľa niektorých prognóz by mal podiel vznetových motorov v osobných autách v Európe v priebehu desiatich rokov postupne klesať zo súčasných viac než 50 % na zhruba 30 %. Moderné benzínové motory doháňajú prevádzkovú efektivitu naftových motorov a mnoho štátov začína používanie dieselových motorov obmedzovať rôznymi daňami a reštrikciami, pretože majú výrazne vyššie emisie oxidov dusíku a mnohonásobne vyšší objem emisií mikročastíc než benzínové motory. Nórsko chce ich predaj od roku 2025 dokonca úplne zakázať. Úspešné ťaženie dieselových motorov na európskom trhu s novými autami tak podľa názorov analytikov a tiež v dôsledku afér s falšovaním emisných hodnôt vozidiel niektorých výrobcov pomaly končí. Predaje ojazdených vozidiel však tento trend zatiaľ nepotvrdzujú.
„Na slovenskom trhu nových vozidiel sa tieto tendencie zatiaľ neprejavujú a to platí aj pre trh jazdených vozidiel,“ upresňuje Karolína Topolová. „Podľa aktuálnych štatistík organizácie LMC Automotive klesol podiel predajov nových dieselových automobilov v západnej Európe za prvé 4 mesiace roku 2016 o 2,2 % na úroveň 50,1 %, v prípade jazdených vozidiel evidujeme zhruba rovnaký záujem: ich podiel na našom tohtoročnom predaji dosahuje 47 percent,“ dodáva.
Na dopyte po vozidlách so vznetovým motorom sa podľa Karolíny Topolovej prakticky vôbec neprejavili ani dramatické výkyvy cenových hladín pohonných hmôt. „Aj keď vodiči vnímajú nafťáky všeobecne ako prevádzkovo hospodárnejšiu alternatívu, ich odbyt bol prakticky rovnaký v júni roku 2014, kedy ceny pohonných hmôt kulminovali, ako vo februári tohto roku, keď boli ceny palív nižšie. Medzi cenou pohonných hmôt a štruktúrou predaných jazdených vozidiel nie je z hľadiska ich pohonu vôbec žiadna korelácia,“ komentovala Karolína Topolová.
Vyššia hospodárnosť vozidiel s naftovým motorom je však skutočne iba zdanlivá. Podľa februárovej analýzy CarCost Index spoločnosti LeasePlan sú celkové mesačné náklady na automobil so vznetovým motorom v Českej republike so zhruba 455 eurami vyššie než v prípade benzínového vozidla, ktorý majiteľa stojí v priemere len zhruba 406 eur. Nižšie náklady na palivo totiž celkom zreteľne preváži vyššia kúpna cena a často tiež vyššie servisné náklady.