- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Autá pred 50 rokmi a dnes
Pasívna i aktívna bezpečnosť automobilov sa za posledných päťdesiat rokov posunula míľovými krokmi vpred. Od povinnosti používať bezpečnostné pásy na predných sedadlách zavedenej od 1. januára 1967 cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k dnešným takmer sci-fi bezpečnostným prvkom. Tie najmodernejšie umožňujú, že váš automobil parkuje sám, zatiaľ čo vy stojíte vonku.
Tento rok oslavuje povinné používanie bezpečnostných pásov na Slovensku i v Čechách päťdesiatku. Od tej doby sa ich funkcie stále vylepšujú. Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Čo dnes už v aute nesmie chýbať, sú airbagy. Využívajú sa čelné, bočné, hlavové a okenné. Rozširujú sa i kolenné alebo panvové.
Kus cesty „prešla“ i osvetľovacia technika vozidiel. Od halogénovej žiarovky sme sa za posledné polstoročie prepracovali k LED i laserovým technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty a svetlá sa automaticky prepínajú.
Kým v minulosti sme sa museli spoliehať iba na vlastné oči a schopnosti, dnes nám pomáhajú rôzni asistenti. Možnosti sú obrovské – od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky, rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi. Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať nehodám.
Životy pri nehodách pomáhajú zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne bezpečnostné pásy, atď. Systém eCall privolá po nehode záchranárov. Tí rovno vedia, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol náraz a o aké auto ide. Záchranári sa tak môžu na zásah vopred pripraviť.