Opel Insignia GSi ST zaujme podvozkom aj dizajnom
Láska k veci. Častý jav v spoločnosti naprieč rôznymi dobami. Dnes je umocnená, pretože ľudia nemajú čas porovnávať svoje vedomosti priamou konfrontáciou, a tak ako určujúcu mieru pri klasifikácii jednotlivca uplatňujú kvalitu doplnkov.
Hoci to medzi nás vnieslo schopnosť rýchlo rozoznať kvalitné výrobky, existuje aj druhá, odvrátená strana – dáme na prvý dojem a nevnímame detaily, lenže práve tie formujú celok a často prezradia viac o tom, či sme sa stretli s top produktom.
Nemecká automobilka z Rüsselsheimu je úzko spätá s motoršportom. Nie je to tak dávno, čo tvoril Opel pevnú súčasť seriálu DTM, v ktorom súperil s Mercedesom či Alfou. A veru sa bolo na čo pozerať. No okrem ostrých špeciálov vyrábali aj športové verzie postavené na základoch sériových modelov Manty, Kadettu či Astry. A rovnako ako ostatné značky, aj oni tieto autá uvádzali so špeciálnym označením a logom. Ak na karosérii Oplu v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch svietili písmená GSi, išlo o vyladený kúsok, ktorý narobil problémy nejednému talianskemu superšportu. Potom však od tohto značenia upustili, a pomaly sa strácalo v histórii, lenže nakoniec došlo k reinkarnácii v podobe Insignie. Už predošlá ostrá verzia OPC mala dostatok výkonu a dostala aj aerodynamické prvky a našla si svoju klientelu. Opel napokon po tridsiatich rokoch vypustil do sveta túto raketu – Insignia GSi ST, je však viac, než len zábavné kombi. Spája v sebe vlastnosti, ktoré ho predurčujú k tomu, aby obhájilo hodnotenie hraničiace s oslavnou ódou. Dá sa používať ako rodinné auto a rovnako dobre poslúži na väčšinu reprezentatívnych účelov strednej triede manažérov, ktorí sa radi premiestnia svižnou jazdou. Už prvá skúsenosť s interiérom verzie GSi ST zaútočí na vaše zmysly plejádou podnetov. Okrem vône kože a elegantných tvarov interiéru sa dostaví aj pocit splynutia s autom vo chvíli, keď sa uvelebíte v anatomicky tvarovaných sedadlách, ktoré majú výborné bočné vedenie, čo si uvedomíte ešte skôr ako naštartujete. Tento úkon však nebudete odkladať dlho. Pár sekúnd síce zaberie spárovanie telefónu a kompletné nastavenie infotainmentu, no potom príde vytúžený moment.
Zmyselný pohyb
Štart dvojlitrového dieslového motora CDTi BiTurbo sprevádza jemné zachvenie prechádzajúce celou karosériou, čo je veľmi sympatický prvok, pretože prebudenie tak silného motora by nemalo zostať celkom utlmené. Po tom, čo sa motor ustáli vo voľnobehu, do auta pri zatiahnutých oknách neprúdia žiadne rušivé zvuky, stačí však, aby ste naštartovali v garáži a okná spustíte náročky. Decentné bublanie vychádzajúce spod kapoty a zvuk výfukového systému je natoľko podmanivý, že dokonca ochotne obetujete pár sekúnd a prehrabnete plyn pri zaradenom neutrály. Keď vás však ovládne neodvratná potreba zistiť, ako sa správa na ceste, nedá sa dlho vyčkávať a napriek tomu, že by ste mohli prenechať radenie osemstupňovému automatu, preberiete iniciatívu a potiahnete za pádlo pod volantom. Prvé zistenie z jazdy bude, že „ide za volantom“. Naozaj, taká ochota zatáčať, sa len tak nevidí. Opel auto posadil na podvozok s pohonom oboch náprav označený ako 4×4 Twinster. Použili aj kratšie pružiny, čím znížili svetlú výšku o 10 mm a adaptívnymi tlmičmi FlexRide zasa zmenšili náklony v zákrutách. Oceníte to najmä na kruhových objazdoch a v ostrých tiahlych esíčkach, kde drží stopu aj napriek dvadsať palcovým pneumatikám ako pribité a vďaka dvojici turbodúchadiel reaguje na plyn v zlomku sekundy. Žiadne oneskorenie sa nekoná ani vo vyšších otáčkach a lineárny príval výkonu pokračuje až k červenému poľu otáčkomera. Motor má 210 koní, čo je na bežné cesty, viac než dostatočná hodnota. Insignia GSi ST skrátka patrí medzi najlepšie rýchle kombi, ktoré sú v súčasnosti na trhu.
Text: AK Foto: AO