- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Honda Civic Sport Line s 1.0 litrovým motorom láka na aero paket
Honda s litrovým motorom má v kufri miesta na rozdávanie a interiér je priestranný tak, že vzbudzuje dojem, akoby ste sedeli minimálne v malom mestskom SUV. No podozrenie, že litrový objem nebude dostatočný, nemá opodstatnenie. Stačí, aby ste zaradili malou pákou s hliníkovou hlavicou jednotku a trochu podržali spojku pri vytočenom motore a vypnutej trakcii. Zrazu strácajú oveľa silnejšie a najmä drahšie autá opodstatnenie…
Príbuzná s ostrým Type-R?
Faceliftovaná verzia obľúbeného a dobre predávaného modelu Civic patrí k stáliciam na trhu. Predáva sa už desiata generácia, pričom každá na trhu svojho času vynikala dizajnom a v neposlednom rade aj dobrými jazdnými vlastnosťami. Honda stavila na nekonvenčné tvary exteriéru, ale originálne prvky nájdeme aj vnútri. Krátka páka s výraznou červenou farbou znázorňujúcou jednotlivé prevodové stupne upúta zrak a interiér je inak plný ostrých línií, ktoré môžu pôsobiť menej elegantne, avšak k charakteru auta sa hodia. Pritom, paradoxne, pravé uhly alebo ostré hrany väčšina výrobcov čoraz menej využíva, akoby išlo o prežitok minulosti. Lenže tu je skrátka čokoľvek iného ťažko predstaviteľné. Navyše to šetrí centimetre, keďže miesto sa umelo neuberá nafukovaním dielov armatúry alebo iných segmentov interiéru.
Sedačky sú pohodlné, majú dobré vedenie a vnútri je miesta všade dosť aj pre poriadne vysokých ľudí. A čo kufor? Tam sa skúsil zo srandy poskladať takmer dva metre vysoký chlap, ktorý sa nechal zavrieť a tvrdil, že netrpel klaustrofobickými pocitmi. Nebol tam síce dlho, ale tento úsmevný test demonštruje všestrannú využiteľnosť vozidla. Dozadu bez problémov dáte detský kočík a batožinu, na strechu nasadíte nosič na lyže a môžete vyraziť na zimnú dovolenku. Iste, otázka, či to predkolka s jednolitrom zvládne, je namieste, no výkonu má tento trojvalec na rozdávanie a to aj preto, že nie je ťažký. Ide o fakt, ktorý pocítite najmä v ostrých zákrutách, kde s vypnutou trakciou môžete Civicu Sport Line dávať „za uši“ a on sa pri tom bude arogantne smiať. Naozaj vás trochu provokuje, či skôr vyzýva, aby ste ešte skúsili, čo znesie. Podvozok, pneumatiky ani motor však nebudú tými, ktorí by napokon „sklopili uši“.
Malý trojvalcový jednoliter VTEC Turbo s výkonom 126 koní a krútiacim momentom 200 Nm je živý a čím viac ho točíte, tým väčšiu zábavu za volantom zažívate. Samozrejme, nie je to ostrý kus ako Type-R, ktorý predstavuje skôr okruhové kladivo ako auto na bežný deň, ale Sport Line má toľko aerodynamických doplnkov, že by ste tipovali zrýchlenie z 0 na 100 za menej ako 8 sekúnd. Kdeže, zaberie to prinajlepšom 11 sekúnd, no tento Civic má iné devízy ako šprint. Slabší motor však kompenzuje výborný podvozok aj manuálna šesťstupňová prevodovka, ktorá z jazdy robí potešenie a isto neomrzí najmä vďaka presnosti chodu malej páky v kulise, čo umocňuje mechanické dojmy z auta a po pár dňoch sa budete snažiť o perfektné načasovanie preradenia – hlavne vtedy, keď budete mať aktivovaný športový mód podvozku. Dokonca ani zvuk z výfukov nie je tragický, ba dokonca sa nezdráhame tvrdiť, že je celkom podmanivý, a keď stojíte so zahriatym motorom na semafore, niekedy len tak – pre radosť, zašliapnete pravý pedál, aby ste zvýšili otáčky a trochu si užili cinkanie a prskanie výfukových zvodov.
Jazda plná zábavných momentov
Ak za volantom čakáte nejakú divočinu, prestaňte čítať. V Civicu Sport Line si však s vypnutou trakčnou kontrolou na dobrej ceste užijete dosť srandy. Podržte tam o čosi dlhšie jednotku, predné kolesá sa pretočia a za vami sa rozvíri prach. Pískajúcu gumu vnímate asi ako posledný element, no je tam. Viac registrujete to, čo robí volant. V momente, keď tam trafíte dvojku, pričom spojku zosynchronizujete s plynom, sa trochu zoprie vašej ľavačke. Predlaktie sa napne a auto vtedy držíte „pod krkom“ a ak sa neunúvate zvoľniť tempo, na trojke čakajú zasa iné vnemy. Záťah slabne až okolo hodnoty 4 500 ot./min., a to sa už môžete rútiť aj rýchlosťou vysoko presahujúcou zákonný limit. Volant sa upokojí a prenos výkonu na prednú nápravu cítite najmä v pravom členku. Plyn reaguje aj na najmenšie pošteglenie a časom zistíte, že na zdolanie väčšiny zákrut budete využívať najmä tieto dva prevody, štvorka už neponúka masívny záťah, ale keď sa turbo točí dostatočne, tak aj vtedy máte solídnu výkonnostnú rezervu, aby ste z 50 km/h zrýchlili na pol kilometry na 136 km/h. Čiže táto forma pasívnej bezpečnosti je v Civicu na vysokej úrovni.
Kruhové objazdy mu nezavaria
Civic v športovom režime predstavuje auto, ktoré poteší aj petrolheadov s vysokými očakávaniami, pretože na cestách, kde si veria, môžu Hodnu poriadne vyžmýkať a tvrdá jazda im nezruinuje účet. Na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave sa ukázalo, že predná poháňaná náprava netrpí nedotáčavosťou a dokáže zatáčať aj pod tvrdými brzdami – i keď takýto manéver berie čas a predstavuje to potencionálne riziko, potrebovali sme ho skúsiť, aby sme vedeli, kde sú limity podvozku. Ak si na menších objazdoch udržíte rýchlosť a o stupeň podradíte s medziplynom, auto vystrelí vpred s kvíliacimi pneumatikami, čo je síce efektné, no trochu to dokáže vystrašiť posádku a v podstate to je zbytočné, pretože plynulosti to rozhodne nepridáva. Ak však budete presne triafať apexy, budete sa ceriť od ucha k uchu, keďže chytíte rytmus, aký sa tam nedarí s každým autom. Je to aj vďaka takmer ideálnemu rozloženiu hmotnosti, no prím tu hrá niekoľkokrát spomínaný, výborne vyladený podvozok a prevodovka. Po 30 kilometroch strávených na kurháčoch brzdy nevädli a Hondu sme následne vytiahli na diaľnicu, aby sme sa zviezli do mesta. Priemerná spotreba bola 6,7 litra, za čo si motorári v Japonsku zaslúžia obrovskú pochvalu. Rovnaké superlatívy sa však môžu adresovať aj dizajnérom, ktorí Civic navrhli extravagantne, no výsostne funkčne a napriek tomu pôsobí za volantom kultivovane a za necelých 25-tisíc eur nie je zlá predstava mať vo vrecku nohavíc kľúč s logom Hondy…
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Executive Sport Line
Motor: 1.0 liter
Prevodovka: manuál, 6 stupňov
Výkon: 126 koní
Krútiaci moment: 200 Nm pri 2 250 ot./min.
Max. Rýchlosť: 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 11,2 s
Cena: 24 590 €