- Podpora imunity pre pokojnú jeseň
- Staňte sa členom jedinečného klanu! Na Slovensko prichádza Clan Campbell.
- Zima prichádza, vaše vlasy ale nemusia trpieť!
- Aká bude farba roka 2025? Oceníte ju v jedálňach, obývačkách aj spálňach
- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
Dacia Duster TCe 150 4×4 zvládne aj náročný terén
Dostupné SUV s pohonom všetkých kolies láka zákazníkov oprávnene. Všetko, čo od Dacie Duster očakávate, spĺňa na plný počet bodov. Luxusná nie je, no ani úplnú „holotu“ nečakajte. Na reprezentatívne účely hľadáte auto u iných výrobcov. Na čo sa teda tento Duster hodí najviac?
V zajatí bahna
Dacie poznáme ako dostupné autá a Duster patrí medzi bestsellery v kategórii základných SUV. Bez ostychu ho v podstate možno označiť aj ako off-road, keďže v nehostinných podmienkach s ním strávi čas rozhodne viac majiteľov, ako tí s luxusnými SUV, ktoré majú hlavne preto, aby sa cítili bezpečne v meste. Pohon všetkých kolies s možnosť deaktivácie trakčnej kontroly znamená slušnú porciu zábavy na nespevnenom podloží, čo z neho robí aj profesionálneho pomocníka pre horárov či chatárov. V interiéri kožu nájdete skôr v kufri, kam zložíte vysokú, než na sedadlách či palubnej doske. Napriek tomu si ju môžete objednať na volant a páku. To je však všetko, čo z prémiových materiálov vnútri nájdete. Nevadí. Sedačky sú dostatočne pohodlné, aby ste bez ujmy prežili prejazd väčšími nerovnosťami, o ktoré na poli nie je núdza, a plasty palubnej dosky tiež nepripomínajú hračkársky výrobok. Nič nevŕzga, neklepe ani nevydáva rušivé zvuky. Dokonca nepočujete ani aerodynamický šum vo vyšších rýchlostiach. Prehluší ho totiž len vytočený motor, ktorý má inak slušný záťah pekne od spodného spektra otáčok. Radenie so šesťstupňovým manuálom si však vyžaduje trochu cviku. Jednotku týrate už od 20 km/h, na dvojku ide hladko do 35 km/h a štvorka a päťka sú v podstate mestské prevody. Prevodovka je skrátka koncipovaná na jazdu v teréne, o čom svedčí aj možnosť vypnutia trakcie a prepnutia jazdného režimu na 4×4 na plastovom otočnom voliči zasadenom do stredovej konzoly. Na jednotku sa v takomto režime vytiahnete aj z hlbokého blata, prípadne ešte pomôže, keď podržíte plyn a pretočíte kolesá. Rovnako sa to dá využiť, ak sa chcete trochu zahrať v pooranom poli alebo na lesnej cestičke, kde sú rozjazdené koľaje. Tam stačí zadný pohon a vypnutá kontrola trakcie… Trsy trávy a kilá lepivej hliny potom lietajú od kolies jedna radosť. Vráťme sa späť do mesta.
Viete si predstaviť, že by ste sa v pohode pribrzdili so zaradenou trojkou a plynulo sa rozbehli bez toho, aby auto „poskackávalo“? Pravdepodobne by ste ho rovno udusili. S týmto Dusterom bez najmenších problémov. Len to chce vedieť, ako sa pohrať s plynom a chvíľu podržať spojku. Dokonca ju ani netrápite. Z jazdného prejavu sa s trochou nadhľadu zdá, že trojka je u Dusteru novou mestskou jednotkou. Vysoká radiaca páka má pomerne dlhé dráhy, na čo si mnohí šoféri, ktorí dlho jazdia s automatom, nevedeli hneď navyknúť. Posadili sme do auta dvoch takýchto vodičov a obaja sa zhodli, že neutrálnu pozíciu vnímali ako ideálnu spodnú hranicu. Napriek tomu si po pár kilometroch zvykli, no väčšie problémy im robilo sprevodovanie. Jednotka, dvojka a trojka v krátkom slede si vyžadovali trochu cviku, no ak chcete naozaj šoférovať, je to štvorkolka práve pre vás. Keďže na prílišný komfort môžete zabudnúť, je to najväčšia radosť. Koniec koncov – vyhrievanie sedadiel má len dve pozície: zapnuté/vypnuté. Čiže vám buď mrzne zadok, alebo sa o pár minút začnete grilovať. Ale pre vymrznutého horára vracajúceho sa z revíru je to ideálny stav. Rýchlo sa zohreje a to stačí, o zvyšok sa postará kúrenie. Rovnako nečakajte ani prepracovaný infotainment. Dostanete menší displej s jednoduchou grafikou, na ktorom sa zobrazujú základné údaje. Aj tak sa budete pozerať hlavne na cestu…
Drží stopu?
Duster s preplňovaným benzínovým 1,3-litrovým štvorvalcom s výkonom 150 koní a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm nie je leňoch, no pneumatiky s ním veľmi páliť nebudete. Napriek tomu, že má slušnú svetlú výšku, nenakláňa sa ani pri vyššej rýchlosti v ostrých zákrutách. Brzdy pri opakovanom tvrdom spomaľovaní nevädnú a dobre sa dávkujú. Športová jazda to síce rozhodne nie je, no dynamika jej nechýba. Na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v hlavnom meste držalo dobre a vo volante cítite, keď narazíte na limity podvozku. Ten je dostatočne komunikatívny – v podstate ho limitujú pneumatiky. Na zimných plášťoch ho nemôžete hnať na hranu, lebo sa vyveziete po predku tam, kam nechcete… Oveľa viac mu svedčí decentná jazda. S ľahkou nohou na plyne ani s plne naloženým autom nepôjde spotreba nad 9 litrov, keď budete striedať diaľnicu s mestom, čo sú solídne hodnoty. Duster dokázal, že ako základný off-road na denné použitie bohato stačí, pričom z podstaty veci nebudete chodiť okolo karosérie a hľadať nejaké malé škrabance z víkendu na chate…
Dacia Duster Duster TCe 150 4×4
Motor: štvorvalcový 1,3 litrový motor
Výkon: 150 koní pri 5 250 ot./min–
Max. krútiaci moment: 250 Nm pri 1700 ot./min-1
Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,6 s
Max. rýchlosť: 196 km/h
Text: A.K. Foto: A.O.