- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet je mild-hybrid so skvelým pohonom 4×4
Tento model sa na slovenskom trhu teší mimoriadnej obľube. Napokon, má všetko, čo potrebujete a cena plno vybavenej verzie s pohon 4×4 sa končí tam, kde iné SUV ešte len začínajú. Navyše, ak ich postavíte proti sebe v teréne s Audi Q3 alebo so Škodou Karoq, budete príjemne prekvapení. V priestrannom interiéri kompaktného SUV navyše nič nechýba a jazdu neruší žiadne vŕzganie lacných plastov. Napriek tomu mohlo Suzuki vyladiť pár detailov.
Základným údajom pri jazde s Vitarou s pohonom všetkých kolies je jej pohotovostná hmotnosť – necelých 1,3 tony, čo sľubuje obratnosť v teréne aj v meste. Suzuki nemá v interiéri žiadne zbytočné prvky, no nič nepôsobí lacno. Jedinú výčitku máme k plastu použitému na dverách, konkrétne v spodnej časti, kde je veľká odkladacia priehradka, ktorá sa pri ťahu rukou deformuje a človek nadobudne nepríjemný pocit, že ju môže zlomiť. Je však elastická, a tak je to takmer nemožné, no prvý dojem rozhodne nie je optimálny. Inak však interiéru nie je v rámci kategórie dostupných SUV čo vytknúť. Jazdili sme s modelom s výbavou Elegance, v cenníku Suzuki je vyššie už len Elegance+, ktorá má navyše len panoramatické okno. Vnútri má posádka komfort aj vďaka zatmaveným zadným oknám, výkonnej klimatizácii aj slušnému audiu, no mild-hybridnú štvorkolku si najviac užije vodič. Pohodlná pozícia v polokožených sedačkách s diamantovým vzorom na poťahoch pripomínajúcich alcantaru sa hľadá rýchlo a chrbát nezabolí ani po niekoľkých hodinách jazdy. Po stovkách kilometrov sme si uvedomili, že netreba žiadne digitálne ukazovatele na prístrojovej doske, vo Vitare bola radosť sledovať, ako ručičky analógových prístrojov vystrelia hore pri každej akcelerácii a v režime Sport s vypnutou trakčnou kontrolou, bol odpich z miesta ešte zábavnejší. Hnacia sila vtedy prioritne smeruje na zadnú nápravu, takže Vitara dokáže trochu dvihnúť predok a celkovému efektu pomáha aj zvuk motora. Medzi dvomi budíkmi v centrálnom paneli máte farebný displej, na ktorom sa zobrazujú najdôležitejšie údaje o jazde, ako aj fungovanie mild-hybridného systému, no pre vodiča sa javí najzaujímavejšie prepínanie medzi dátami o spotrebe a graficky pekne spracovanými ukazovateľmi o točivom momente a distribúcii výkonu. Jediným trochu predpotopným prvkom sú dve „tykadlá“ po oboch stranách panelu s budíkmi. Ľavým sa pohybujete v údajoch o najazdených kilometroch, pravým regulujete jas a prepínate položkami v menu nastavení. Druhý, väčší displej v strede prístrojovej dosky je, našťastie, prehľadný a dobre čitateľný aj na silnom slnku. Infotainment síce nie je na úrovni BMW, no máte možnosť aktivovať Apple CarPlay, a to mu markantne pridá body. Vitara však nie úplne o komforte či prestíži, ale v prvom rade o elegantne zabalenej praktickosti. Posádka má dosť miesta, len pod sedačkou vodiča je uložený menič napätia, a tak treba počítať s tým, že si pod ňu nezasuniete chodidlá, ak sedíte za šoférom, na kolená má však 180 cm vysoká osoba dosť miesta, aj keď sú predné sedadlá posunuté na doraz dozadu. V kufri navyše dokážete odviezť dva cestné bicykle bez toho, aby ste museli zvesiť predné kolesá, len to bude chcieť trochu manévrovania pri nakladaní a vykladaní. Ale dajte si pozor! Koža na zadných sedačkách totiž pri zaťažení tlačí na upínaky bezpečnostných pásov, a keď niečo ťažšie položíte na sklopené sedadlá, hrozí, že si prederavíte poťahy. Stačí však, že tam prehodíte deku a problém je vyriešený.
Pružné zrýchlenie aj terénne schopnosti
Vitara je univerzálny kúsok, čo dokázala pri nejednej situácii. Preplňovaný benzínový motor má výkon 129 koní a krútiaci moment 235 Nm, no ak treba, zo šlamastiky auto dostane aj štartér-generátor, ktorý agregátu pomôže extra dávkou krútiaceho momentu 50 Nm. Vitara má úchvatný odpich, lebo výkon máte k dispozícii už od 1 200 ot./min., čo je v športovom režime na semafore fajn vlastnosť. Výkonnostné parametre však oceníte aj v teréne, kde pomôže aj dobre odladená elektronická medzinápravová spojka, označovaná ako Haldex. Jej reakcie viete regulovať prostredníctvom režimov Auto, Snow, Sport a Lock, pričom automatický režim je ideálny na pohodovú jazdu mestom či po diaľnici, keďže v ňom systém hľadá kompromis medzi spotrebou paliva a trakciou. Odpája zadnú nápravu, ktorú aktivuje len ak zaznamená prešmykovanie predných kolies, či detekuje horšiu priľnavosť na vozovke. Ako zvyčajne, najväčšiu radosť máme, keď zapneme prepínače jazdných režimov do módu Sport a vypneme trakciu. Mapovanie plynového pedála sa v ňom markantne zmení a citeľne inak reaguje na povely pravou nohou. Auto je živšie a najnižšie spektrum otáčok je na voľnobehu vyššie, takže reaguje promptne. Vitara je pritom stabilná, no má impozantný záber a v náročnejších zákrutách drží stopu aj na prachu, i keď ju pri vypnutej ESP dokážete trochu rozhodiť, ale stačí trochu ubrať plyn a zrovná sa. Jednu z takýchto zákrut nájdete aj na nájazde na diaľnicu z Bratislavy smerom na Malacky, za Tescom Lamač. Ľavotočivý úsek sa zvažuje a je mierne klopený, pričom má dva pruhy, takže viete aj vybočiť, čím ešte viac zaťažíte kolesá na vonkajšej strane náprav. V rýchlosti približne 80 km/h to Vitara zvládla s prehľadom, a tak sme jej dali za uši aj na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave. Aj tam obstála na výbornú. Najviac jej však pomohla nízka hmotnosť s motorom lačným po otáčkach, než že by mala brilantne vyladený podvozok. I keď ani ten nie je zlý, no jazdné vlastnosti stoja a padajú na prvých menovaných. V teréne však s prehľadom porazí aj raz tak drahé SUV. A opäť vďaka nízkej hmotnosti. V rozmočenom teréne stačí zapnúť režim Snow, no ak sú zlé podmienky, treba zapnúť Lock, ktorý vás dostane aj z hlbokých koľají. Ak ste však v blate zámerne za účelom zábavy, dajte Sport a vypnite trakciu. Efektný pretáčavý šmyk môžete podržať a spod pneumatík vyletí spŕška hliny na metre ďaleko. Vitara zvládne aj kríženie náprav, no treba dávať pozor, aby ste ju nepoložili na bruchu, lebo predsa len, nemá svetlú výšku ako pravoverné off-roady. Bonusom je, že toto Suzuki má skvelú torznú tuhosť, takže nepočuť nepríjemné vŕzganie ani iné pazvuky a bez problémov v teréne otvoríte a zatvoríte dvere. Nový, ešte poriadne nezabehnutý motor si však vypýtal trochu viac benzínu. Jazdili sme tesne pod 8 litrami, no zajazdené kusy jazdia do 7 litrov, a pri ľahkej nohe možno aj za menej. A aj to je, najmä pri pohľade na sumu za nové auto v top výbave, naozaj príjemný aspekt, ktorý môže motivovať ku kúpe…
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4WD
Motor: 4 valce, 1.4-litrový benzín
Výkon: 129 koní
Max. krútiaci moment: 235 Nm
Max. rýchlosť: 190 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,2 s
Cena: 22 800 €