Hyundai Tucson PHEV vyniká jazdnými vlastnosťami a dizajnom
Maskou pripomína predátora, ktorý zameral korisť a je pripravený vyraziť na lov. Zozadu plug-in hybridný Tucson pripomína futuristický koráb na pneumatikách. Najkrajší je však zvnútra. Za volantom sa cítite, akoby ste sedeli v luxusnom SUV. Nikde nenájdete lacné riešenia, a tak ostáva zodpovedať hlavne otázku – ako a za koľko jazdí?
Hyundai s novým Tucsonom trafil do čierneho. Podarený dizajn, výborne vyladené pohonné ústrojenstvo a interiér s prémiovým spracovaním sú len vrcholom ľadovca. Krása je ukrytá v detailoch a na prvý pohľad vidno, že sa v automobilke pri navrhovaní ovládačov na centrálnej konzole poriadne odviazali, no nie všetko je dokonalé. Napríklad ovládací panel pod 10,25“ TFT displejom nemá jediné analógové tlačidlo, a pritom ide o obrovskú dotykovú plochu. Počas jazdy sa tak musíte poriadne sústrediť, aby ste sa dotkli chceného miesta. Stačí väčšia nerovnosť a zrazu namiesto obľúbeného albumu počúvate primitívne vtipy moderátorov o najväčších trapasoch na prvom rande. A keď idete rýchlo po ceste, ktorú nepoznáte, zaberie únik z týrania mozgových buniek pár nekonečných sekúnd. Musíte sa na panel pozrieť a sústrediť sa na pomerne presný kontakt. Navyše, obria lesklá plocha priťahuje otlačky ako hoaxy neonáckov po lobotómii. Keď sa však pozriete len o pár centimetrov nižšie, čaká vás dizajnérovo veľdielo. Nie, nemyslíme tú hlbokú odkladaciu schránku so šikmou plochou na bezkontaktné nabíjanie mobilu a dvojicou USB konektorov. Obzrite si ten originálne tvarovaný zvažujúci sa volič prevodovky. Načo klasickú páku automatu?! Máte tak kráľovský priestor na ruky a ľahký prístup k ovládačom na dotykovom panely, ako aj k voliču jazdných režimov Eco/Sport a k prepínaču EV/HEV. Za nimi sa ešte nachádza línia tlačidiel na ovládanie chladenia a vyhrievania sedačiek a volantu, kamier a zjazdového asistentu. Dobré sú aj sedačky s perforovanou kožou a výborným bočným vedením, ktoré udržia aj 150-kilových chlapcov či modelky-bulimičky, ktoré sa z nich zasa v ostrej zákrute nerozpleštia na okne. Interiér Tucsonu PHEV je skrátka príjemným miestom pre všetkých, pretože aj keď len tak sedíte vzadu na dlhej ceste, môžete v príjemnej pozícii počúvať hudbu s priestorovým zvukom. Ten dokáže vtiahnuť do skladby natoľko, že nebudete chcieť zaspať ani pri diaľničnom presune. Podmanivé sú najmä výšky aj stredy v inštrumentálnych skladbách. Navyše máte k dispozícii aj jednoduchý ekvalizér ponúkajúci tri nastavenia zvuku.
Vnútri ešte nájdete veľa vydarených riešení, ako napríklad tieniace roletky integrované do zadných dverí, ktoré síce nie sú elektricky vysúvateľné tlačidlom ako v BMW X7, ale to vôbec nevadí.
Ani zvonku Tucson nie je zlý. Vozidlo pôsobí dynamicky a ostré línie s futuristicky tvarovanými prednými a zadnými svetlometmi autu dávajú šmrnc a odlišujú ho od konkurencie. Zelené značky však značia, že táto verzia nebude mať pod kapotou výhradne spaľovací motor. Aký teda je plug-in hybrid spriahnutý s 1,6-litrový benzínovým štvorvalcom s výkonom 177 koní a krútiacim momentom 265 Nm?
Vyladené k dokonalosti?
Pri plug-in hybridoch často vnímame nepríjemný sprievodný jav v podobe nepríjemného hluku generovaného pohonnou jednotkou, keď sa pri prudkom zrýchlení pripája k elektromotoru klasický agregát. Niektoré autá sa tak v priebehu okamihu zmenia z distingvovaných spoločníkov na neokrôchaných sedliakov, s ktorými nechcete mať nič spoločné. V Tucsone sme nečakali nič iné, ale príjemne prekvapil. Pri zrýchlení pod plným plynom razantne vystrelil vpred a spod kapoty sa neozývali žiadne desivé pazvuky, aké poznáme z iných hybridov s podvyživenými oturbenými motormi. Pri akcelerácii preberá taktovku elektromotor, ktorý bohato dotujú akumulátory s kapacitou vyše 13 kWh. Dosahuje výkon 91 koní a 304 Nm a vo vyšších otáčkach sa k nemu pripája benzínová 1,6-ka. Vyladený tandem s hladko radiacou 6-stupňovou automatickou prevodovkou sme otestovali v premávke Bratislavy, okolitých obciach, ale aj na poľných cestách, kde sa miesilo blato so štrkom. Ak máte kde nabíjať, v meste sa Tucson oplatí prepnúť na elektrinu. Pri normálnej jazde totiž prekonáte takmer 60 kilometrov, a tak benzín z nádrže takmer nemizne. Čo by na jeden deň niekomu aj mohlo stačiť. Pokiaľ nedisponujete komfortom vlastného napájacieho zdroja, je ideálne pohony kombinovať. Na benzín a baterku dáte aj pri vonkajšej teplote 5 °C bez problémov sto kilometrov do štyroch litrov. Ak ste príliš lenivý pripájať ho na kábel cez noc, z nádrže si v Eko režime potiahne približne 6 litrov, ak si zapnete Sport, budete sa blížiť sedmičke a pri jazde brzda/plyn, si v tomto režime vypýta ešte o pol litra viac. V tomto Tucsone sa dá dokonca vypnúť kontrola trakcie, lenže pre vyššiu hmotnosť s ním pneumatiky páliť na počkanie nebudete. A to aj napriek tomu, že si môžete jednotku podržať vďaka „krídielkam“ pod volantom. Ani vodiť bokom ho nemôžete, je skrátka ťažký a keď už sa vám ho podarí trochu utrhnúť, nemáte dostatok výkonu, aby ste ho tam udržali. Skôr budete v hrôze poškuľovať po ploche, kam ho môžete bezpečne poslať… Toto nastavenie sa však hodí, ak ste zapadli a nevedeli sa vyhrabať ani v jednom z terénnych režimov. Režim Sport je však nastavením, ktoré si obľúbite. Citeľne sa v ňom mení citlivosť plynu a aj riadenie sa stáva pocitovo tuhším. Okrem predbiehania ho využijete aj v úsekoch ciest, kde potrebujete čo najrýchlejší príval výkonu. Hyundai Tucson PHEV sme prehnali aj na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, kde aj na mokrej a bahnom pokrytej ceste presne kopíroval ideálnu stopu. Párkrát sme si rovnaký úsek v móde Sport prešli obojsmerne aj s deaktivovanou kontrolou trakcie. Auto však na sebaistote nestratilo. Pri nekompromisnom brzdení sa síce trochu zavrtel zadok, ale to poľahky skorigujete malým kontra, a následne si ho viete poslať prenosom hmotnosti bližšie k apexu aj mierne bokom. Je však mierne nedotáčavé, najmä na mokrej ceste. Predok si na šmykľavej vozovke ukradne o pár decimetrov asfaltu viac, než čakáte, tak pozor na zvodidlá… Bola by škoda pošramotiť nekonvenčne riešenú prednú masku s priezormi na svetlá. Priečne nerovnosti podvozok filtruje solídne a dnu neprenikne veľký hluk ani keď tlmiče vymetú poriadny kráter. V teréne mu však trochu škodí vyššia hmotnosť. Na rozmočenom poli si sadne do bahna pomaly po disky, no vyhrabať sa z tejto šlamastiky nezaberie veľa času. S vypnutou kontrolou trakcie a zapnutým terénnym režimom blato vyletí spod kolies niekoľko metrov a po pár sekundách idete, kam potrebujete. Tucson v bielo-čiernej farbe však nebudete chcieť zašpiniť často, je to skôr mestský rodinný maznáčik, ktorý však s prehľadom zvládne aj náročnejšie výlety na horskú chatu.
Spaľovací motor: benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi
Výkon: 177 koní
Max. krútiaci moment: 265 Nm
Elektromotor:
Výkon: 91 koní
Max. krútiaci moment: 304 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,2 s
Max. rýchlosť: 191 km/h
Cena: 41 090 €