- Podpora imunity pre pokojnú jeseň
- Staňte sa členom jedinečného klanu! Na Slovensko prichádza Clan Campbell.
- Zima prichádza, vaše vlasy ale nemusia trpieť!
- Aká bude farba roka 2025? Oceníte ju v jedálňach, obývačkách aj spálňach
- Nová séria spotrebičov Electrolux, ktorá sa postará o vašu bielizeň – starajte sa o to, na čom vám záleží
BMW X4 xDrive20d je radosť šoférovať za každých okolností
Veľké SUV so zadkom pripomínajúcim kupé sa na trhu stali hitom už pred niekoľkými rokmi a BMW má hneď dva modely, ktoré sa tešia enormnej priazni zákazníkov – väčšiu X6 a menšiu X4. Obe sú v ponuke aj s plnotučným 3,0-litrovým V6, no atraktívny je aj základ ponuky. BMW X4 xDrive20d má o liter menší objem, ale za volantom sa rozhodne nudiť nebudete. Stačí trochu snahy a správne nastavenie…
Spracovanie je ako u každého BMW na najvyššej úrovni. V interiéri síce nájdete plastové plochy, no je ich málo a pôsobia solídne. Zvyšok je z kvalitnej kože a iných materiálov. Prvotriedny dojem umocňuje aj lícovanie jednotlivých častí, ktoré nezavŕzgajú pri prejazde veľkých nerovností ani po zapretí sa vodiča celou svojou váhou. Jedna vec, ktorú by sme vyzdvihli? Sedačky. Výborne držia telo a nie sú príliš tvrdé ani mäkké. Na sedadle šoféra navyše viete dofúknuť vankúš v oblasti drieku, vďaka čomu s gráciou vystúpite v cieli aj po ceste dlhej 600 kilometrov, akoby ste cestovali len pár minút. Pokiaľ by ste X4 videli len zvnútra, poľahky by ste si ju zmýlili s limuzínou či GT. Pritom je to pravoverné SUV, ktoré dokáže zmeniť tvár tak rýchlo ako vládni predstavitelia pred voľbami. V jazdnom režime Eco nestráca dynamiku, no preferuje nenútený štýl. Ležérny posed za volantom, káva v držiaku nápojov a džez z reproduktorov predstavuje ideálnu kombináciu, ktorú môže vodič pri tomto nastavení zvoliť. Ak si chcete užívať ešte viac jazdu, potom sú tu režimy Comfort a Sport, či prípadne Sport Individual. Pokiaľ si v poslednom z nich nakonfigurujete podvozok, radenie a prevodovku do športového módu, vypnete kontrolu trakcie a páku automatickej prevodovky vychýlite doľava, začne sa zábava, ktorú by ste od vozidla s takýmito rozmermi čakali len v sne. Rovnaký, 2-litrový dieselový motor sme mali pod kapotou aj v 420d xDrive Gran Coupe, ktoré má nižšie ťažisko a rozdiel v prejave týchto dvoch áut je enormný. Coupe na Pezinskej Babe išlo bokom, no museli sme mu poriadne pomáhať, lenže v identickom nastavení sa X4 xDrive20d nechalo utrhnúť oveľa ochotnejšie a v šmyku sa pocitovo dalo udržať o chvíľu dlhšie. Stále však bolo dokonalo čitateľné a na limite nemalo tendenciu nepríjemne prekvapiť. Pre svetlú výšku a hmotnosť sme chvíľu bojovali s predsudkami, že bude nedotáčavé. V ostrých zákrutách Pezinskej Baby sa však ukázal presný opak a briskné reakcie na volante a plyne nás príjemne prekvapili.
Zákruty požiera s apetítom
Prekvapením bolo, že pri ostrej jazde po strmej horskej ceste s dvojicou dospelých vnútri sa X4 nestalo nenásytným požieračom nafty. Reálne viete na tomto úseku skôr zlikvidovať lepivé plášte Sottozero 3 od Pirelli, než vyprázdniť nádrž. Bokom síce nelieta tak ako X4 M Competition, ale ochota zadnej nápravy poddať sa prívalu výkonu je nečakané plus, ktoré by ste od auta s pohon všetkých kolies z princípu nečakali. Lenže toto SUV malo znak BMW a bohatú príplatkovú výbavu, zahŕňajúcu M paket či adaptívny podvozok… Tu sa ukazuje, že nepotrebujete stovky koní, aby ste si s autom užili poriadnu zábavu.
Pod kapotou máte štvorvalec s výkon 190 koní a vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 400 Nm a dvojici turbodúchadiel dokáže X4 vystreliť v strmom stúpaní s minimálnym oneskorením aj vtedy, keď na digitálnom prístrojovom paneli svieti 90 km/h. V ostrých zákrutách chytíte tempo pomerne rýchlo a vďaka vyššie položenému ťažisku ho viete poľahky nasmerovať, kam potrebujete. To všetko navyše sprevádza aj príjemná zvuková kulisa, ktorú generuje motor a dve koncovky výfukov. Športová jazda k SUV dnešných dní síce neodmysliteľne patrí, no rovnako dobre musí zvládnuť aj jazdu v teréne a dobre sa obracať v úzkych uličkách veľkomiest. Ako sa s tým X4 popasovala?
V teréne sa cíti ako ryba vo vode
S krásnou X4 sme sa vybrali na pole, kde boli vyjazdené hlboké koľaje, ktoré pohodlne prejdete aj pozdĺžne bez toho, aby karosériou prenikli otrasy či nepríjemné pazvuky. BMW s pohonom všetkých kolies sa vytiahne aj z hlbokého blata. Ideálny recept, ako takúto nerovnosť prekonať a zabaviť sa pri tom, je vypnúť kontrolu trakcie. Keď sa pozriete do zrkadiel, uvidíte len hustú hnedú spŕšku zmixovaného blata a stebiel slamy. Lenže pri vypnutej trakcii sa poriadne narobíte s volantom. Rýchle a veľké kontry sú základom prežitia, no pokiaľ sa nechcete zbytočne vystavovať stresu z toho, že by ste oholili drahé disky, auto vie skrotnúť v zlomku sekundy. Všetko to závisí od vás. Je však príjemným faktom, že aj dieselový 2-litrový motor a M balík stačil na to, aby sa dalo povedať, že z elegantne pôsobiaceho SUV sa vie stať čisto šoférskym autom v priebehu zlomku sekundy. Rovnako dobre vie zastávať rolu pohodlného vozidla na rutinné cesty do práce či auta vhodného na rozvoz detí do školy. Pokiaľ vás však každé ráno čaká trochu dlhšia cesta, budete ju starostlivo plánovať. Preto sme X4 xDrive20d prehnali aj na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v hlavnom meste. Najp
rv sme nastavili režim Eco, potom sme dali Sport Individual a vypli kontrolu trakcie. Ani v prvom prípade to nebola nuda, no otvorene – BMW má športové gény, tak prečo ich potláčať… V športovom nastavení vám auto dáva najavo, že sa mu páči, keď ho držíte pod krkom, no zároveň jasne komunikuje, že vás nikdy nezradí. Opojný pocit istoty vám rozprúdi krv a adrenalín vám strieka ušami. Na kruhových objazdoch sa z okolitých stavieb nachádzal šmykľavý nános prachu a jemného štrku, takže s vypnutou kontrolou trakcie sa zadok radostne zavlnil pri každom výjazde zo zákruty. Neboli to však siahodlhé drifty, ale decentné odsadenia, ktoré sme s prehľadom zrovnali.
Toto BMW je v princípe dokonalé auto. Je univerzálne, pretože má priestrannú kabínu aj kufor, v ktorom odveziete cestný bicykel bez toho, aby ste zvesili predné koleso. Je zábavné vďaka vyladenému motoru a podvozku. A aj úsporné. Aj pri poriadne ostrej jazde sme sa nedostali nad 9 litrov diesla, a keď sme jazdili s ľahkou nohou na spotrebu a občas pridali pri predbiehaní a nijako sa nelimitovali, mali sme priemer 6,6 litra. BMW si od vás za tento kúsok vypýta 81 610 eur, no každý utratený cent stojí za to.
Motor: 4-valec, 16 ventilov
Výkon: 190 koní
Max. krútiaci moment: 400 Nm
Zrýchlenie: 7,9 s
Max. rýchlosť: 213 km/h
Cena: 81 610 €