- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Slovenskí vodiči s prezúvaním pneumatík problém nemajú
Viac ako štyri pätiny (82%) vodičov sú pripravené na zimu v jej plnej paráde. Štyri percentá motoristov však riskuje na cestách stále na letných pneumatikách, zvyšok (14%) jazdí na celoročných. Iba tretina vozidiel však bola obutá do sady pneumatík s dezénom vyšším ako 6,5 mm na každej z nich. Vyplýva to z prieskumu svetového výrobcu pneumatík, spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý už tradične realizoval na Slovensku v rámci bezpečnosti na cestách. V Bratislave a v Trnave sa zameral na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík.
Na ceste nás drží plocha „jednej dlane“
Začiatok tohtoročnej zimy už potrápil motoristov zväčša na severe Slovenska hustým snežením. Na takúto nádielku zvyšok krajiny ešte len čaká. Je dobré vedieť, že si motoristi postupne odvykajú od zvyku prezúvať autá až s prvým snehom. Práve vďaka výkyvom počasia sa naň nemôžeme spoliehať. Možno práve tento fakt vedie motoristov k rozhodnutiu kombinovať pneumatiky s rôznou výškou dezénu v jednej sade. Prieskum totiž ukázal, že viac ako 15 percent z nich, najmä v rámci Trnavy, používa na zadnej náprave dvojicu pneumatík s nižším dezénom v priemere o 1, 5 milimetra ako na prednej. „Ak už niekto kombinuje na vozidle ojazdené s novými pneumatikami, tie s vyšším dezénom použije spravidla na hnaciu nápravu. No tu sa šetriť naozaj neoplatí. Bezpečná investícia je do novej sady zodpovedajúcich pneumatík. Uvedomme si, že na ceste nás drží plocha veľkosti dlane a nesmieme jej vedome uberať na kvalite,“ konštatuje dopravný analytik Maroš Palesch.
Pri bezpečnosti na milimetroch záleží
Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o použití zimných pneumatík, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C. „Zimné pneumatiky so zodpovedajúcim dezénom sú totiž efektívne nielen pri jazde na snehu, ľade alebo namrznutej vozovke, ale podstatne zvyšujú bezpečnosť premávky i na suchej ceste, pretože aj na nej letné pneumatiky pri teplotách pod 7°C významne strácajú na priľnavosti,“ vysvetľuje Boris Tománek, Consumer & Commercial Marketing Manager spoločnosti Goodyear Dunlop Tires pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko.
Čísla prieskumu ukázali, že vodiči už nemajú problém sezónne pneumatiky prezúvať, no iba tretina z nich má obutú celú sadu s dezénom vyšším ako 6,5 mm. Dezén pod 4 milimetre malo viac ako 10% pneumatík, pričom tretina z nich dokonca pod 3 milimetre. Takmer desatina vodičov jazdí na automobile, ktorého aspoň tri zo štyroch pneumatík má dezén pod 4 milimetre. Absolútnym hazardérom je motorista z Trnavy, ktorý jazdí na pneumatikách s dezénom pod 2 milimetre.
Oplatí sa prezúvať? Oplatí.
Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm. V Českej republike sú od 1.novembra do 31. marca tak isto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ale v Maďarsku, ak nemáte snehové reťaze, vám môžu vstup do krajiny zamietnuť.
Goodyear a bezpečnosť
Bezpečnosť cestnej premávky v Slovenskej republike, rovnako ako vo všetkých ostatných krajinách, považuje značka Goodyear tradične za jednu zo svojich vrcholných priorít. Priebežne pokračuje v kampani, ktorej cieľom je apelovať na chodcov, aby vo svojom vlastnom záujme čo najviac využívali reflexné prvky a boli tak v cestnej premávke čo najviditeľnejšie. V apríli začala road show projektu Bezpečná škôlka, vďaka ktorému sa už deviaty rokom so zásadami bezpečného pohybu na verejných komunikáciách zoznamujú stovky detí školského i predškolského veku. Posledné zastávky road show sa uskutočnili na jeseň v Bratislave a na rýchlostnej ceste R1 Pribina – odpočívadle Tekovské Nemce v rámci Dňa bezpečnosti na R1.