Šéfdizajnér značky Renault – personalizácia prináša výraz
Laurens van den Acker, šéfdizajnér značky Renault určil jej výraznú dizajnérsku stratégiu a modelovému radu značky Renault vdýchol pôvab. Na sociálnych sieťach ho však sledujú ľudia aj pre jeho tenisky. A z dobrého dôvodu! Každý koncept, každý nový model, ktorý predstavuje prichádza odprezentovať s originálnym párom tenisiek. Táto obuv sa tak stala jeho obchodnou značkou, výrazom jeho osobnosti.
Prečo sa rozhodol nosiť tenisky? Prečo sa personalizácia stala dôležitou? Aký vzťah existuje medzi automobilom a párom tenisiek? Ako vzniká model tak jedinečný ako Renault Captur? Ako spolupracuje Le Coq Sportif a Renault? Tu sú odpovede:
PERSONALIZÁCIA JE KĽÚČOVÝM TRENDOM SÚČASNOSTI. AKO K TOMU DOŠLO?
Vždy existoval určitý tlak ku konformite v kombinácii so snahou prejaviť osobnosť jednotlivca. Dokonalým príkladom je punkový imidž. Britskí školáci museli nosiť uniformy. Jedinou súčasťou uniformy, ktorú si mohli zvoliť, boli ich ponožky a topánky. A okrem toho aj vlasy. Punk bol produktom tejto situácie. Mali hranice a aj v rámci minimálnych možností, ktoré mali k dispozícii, vyvinuli neuveriteľný výraz. Vo svete, ktorý uprednostňuje uniformitu, personalizácia umožňuje ľuďom vyjadriť samých seba a ukázať tú časť, ktorú zakrýva uniforma. Myslím si, že to je skutočná potreba. Ľudia akceptujú konformitu len za predpokladu, že môžu získať osobný dotyk. A to je jadrom personalizácie.
Tento fenomén je ešte silnejší medzi dizajnérmi, keďže ľudia od nich očakávajú, že budú mať svoju osobnú značku. Ak dizajnéri chcú zanechať svoju stopu, musia si vyvinúť vlastnú jedinečnosť. Sú uznávaní pre spôsob, akým vnímajú svet. Dizajnéri intuitívne stelesňujú túto túžbu. S teniskami je kľúčom komfort. Na autosalóne, kde musíte prejsť celé míle, potrebujete pohodlné topánky. No skutočný dôvod sa datuje do začiatku mojej kariéry. Keď som začal pracovať a nosil svoje prvé obleky, mal som pocit, že som vkĺzol do kože môjho otca. Tenisky boli mojím spôsobom, ako vyjadriť o niečo športovejšiu osobnosť. Naviac sú veľmi viditeľným faktorom, s ktorým sa môžem hrať.
VĎAKA SVOJEJ DVOJFAREBNEJ STRECHE JE CAPTUR K DISPOZÍCII V 90 MOŽNÝCH KOMBINÁCIÁCH. AKO VZNIKAJÚ NOVÉ FARBY?
Úlohou dizajnéra je urobiť život krajším. A to sa začína farbami. Tie musia žiariť. V Skupine Renault sa hráme s farbami ako s výrazným aspektom identity našej značky, naším cieľom je priniesť na cesty pestrosť. Hľadáme teplé a živé farby. Dobrým príkladom je práve odtieň Atacama Orange na novom modeli Captur. Výhodou personalizovaného automobilu je možnosť výberu zo širokej palety farieb. Tvar karosérie je navrhnutý tak, že svetlo môže zohrávať významnú úlohu. Ovplyvňujú nás trendy a najmä tie, ktoré vidíme vo svete módy.
Medzi topánkami a automobilmi je oveľa viac súvislostí, než sa na prvý pohľad zdá.
Podrážky sú podvozkom vozidla, horná časť karosériou a šnúrky sú znakom topánky podobne ako mriežka chladiča v aute. Vzniká tu prirodzené spojenie medzi obomi. Ľudia často hovoria o vplyve architektúry na automobily, no tento vzťah platí aj pre topánky. Napríklad, značky sa umiestňujú na topánky rovnako ako aj na automobily. Topánky sú na oko jednoduché objekty, no vypovedajú o mnohom. Často sa hovorí, že pohľad na hodinky a topánky človeka vypovie veľmi veľa o jeho osobnosti.
ČO JE JEDNODUCHŠIE: PERSONALIZOVAŤ AUTO ALEBO TENISKY?
Keď navrhujete auto tak, aby ho bolo možné personalizovať, kľúčom je možnosť konfigurácie podľa vlastného vkusu. Rovnaký princíp platí aj pre topánky. Nie všetky modely sú personalizovateľné. Potrebujete topánky so základným dizajnom, v opačnom prípade budú príliš komplikované. Jedna vrstva bude vždy navyše. Mimoriadnu pozornosť je potrebné venovať proporciám a grafike.
NIE JE TO FRUSTRUJÚCE, ŽE SA MÔŽETE HRAŤ LEN S FARBAMI A MATERIÁLMI?
Kreativita potrebuje hranice. Ak nie, stávate sa umelcom. Pre mňa je to osobná výzva: využívať rovnaký typ topánky a vždy vymyslieť niečo nové a individuálne.
MÔŽE BYŤ PERSONALIZÁCIA VNÚTRA TOPÁNKY PODOBNÁ PERSONALIZÁCII INTERIÉRU AUTOMOBILU?
V zásade áno, je to možné. Nie som si však istý, či je priehľadná topánka naozaj príťažlivá. Na druhej strane vnútro topánky nemožno podceňovať, i keď ho nevidno. Po prvé, určite ho vidíte predtým, ako si ju obujete. To mi pripomína aj prezentáciu tašky Coco Chanel. Vo vnútri bola nádherná, detailne spracovaná a takmer prekvapivá vždy, keď ste ju otvorili. Bol to úmysel vytvoriť tajný vzťah medzi osobou a jej taškou, niečo, o čom nikto iný nevie. Je to zaujímavé.
PREČO LE COQ SPORTIF? (v preklade: športový kohút)
Partnerstvo vzniklo prirodzene. Tím Le Coq Sportif som už stretol na pretekoch Formuly 1 – boli partermi v tíme Renault F1 pred dvomi rokmi. Značku som považoval za veľmi príťažlivú. A z hľadiska personalizácie boli pripravení dotiahnuť veci ďalej. V tom bol zásadný rozdiel. Vytvorili úžasné prototypy. S Le Coq Sportif sme sa dostali od prêt à porter ku haute couture. Moje modely sú teraz jedinečné.
AKO NAVRHUJETE PÁR PERSONALIZOVANÝCH TENISIEK?
Je to tímový proces. Navštívili sme dizajnérske centrum Le Coq Sportif v Paríži, aby sme získali pohľad na ich techniky a pochopili to, čo je možné a čo možné nie je. Spolupracujem s dizajnérom značky Renault Françoisom Blanchardom. Kreatívny proces je prakticky identický s automobilovým. Vždy máme stretnutie, na ktorom rozhodneme, kam chceme ísť a zameriame sa na výsledok. Následne vytvoríme niekoľko skíc a zvolíme si smer. A potom na ňom pracujeme. Je to malý projekt súbežný s vývojom automobilu.
KTORÝ PÁR TENISIEK BOL VÁŠ PRVÝ V SPOLOČNOSTI RENAULT?
Moje prvé tenisky bol pár značky Adidas, ktorý zodpovedal konceptu DeZir. Išlo o prvý model, ktorý som pomáhal vyvíjať v skupine Renault. Základom bolo inšpirovať celý rad sériových vozidiel, ktoré dnes môžete vidieť na cestách. Tieto topánky sú pre mňa výnimočné, i keď sú už obnosené.
KOĽKO PÁROV MÁTE?
Ťažko povedať. Mení sa to! Vážne. Na fotografiách z podujatia L’Atelier Renault uvidíte 12 párov, ale mám ich aspoň 20. A nosím ich denne. Je to podobné ako s autom, na ktorom musíte jazdiť. Aj topánky musíte nosiť.
AK BY STE MALI VYTVORIŤ PÁR TENISIEK OD PODLAHY, AKO BY VYZERALI?
Rád by som vytvoril pokročilejší model. Jednoduché a pohodlné, no z hľadiska materiálov by som išiel o krok ďalej. Možno pružný kov a 3D tlač. A prečo nie „smart tenisky“? Ľudia často hovoria o tom, ako živo pôsobia automobily značky Renault a život s nimi. Na oživenie topánok sa môžete hrať so svetlom, technológiami a pohybom, aby sa z chôdze stala zmyslovejšia skúsenosť. Chcel by som, aby boli 100-percentne recyklovateľné. A prečo nie topánka, ktorá by sa neošúchala a neobnosila alebo topánka, ktorá by v závislosti od sezóny vašu nohu zohrievala alebo ochladzovala?
VYTVORILI STE LIMITOVANÚ SÉRIU MODELU TWINGO LE COQ SPORTIF. AKO PREPOJÍTE ZNAČKU TOPÁNKY S AUTOM?
Musíte začať hľadať model topánky, ktorá súvisí s autom. Ak je to športová topánka, zvolíte si výkonnejší model. Ak je to mestská topánka, zvolíte si mestské vozidlo. Všetko sa začína charakterom. Potom sa začnete hrať s farbami. Napríklad, Le Coq Sportif má ikonický a okamžite rozpoznateľný vzhľad s veľmi silným vyžarovaním. Tento dizajnérsky aspekt môžete využiť. Myslím si, že špeciálna limitka Twingo Le Coq Sportif je veľmi dobre navrhnutá, pretože získate okamžitý dojem Le Coq Sportif ešte predtým, ako uvidíte logo. A máme aj ďalšie príklady z limitovaných sérií modelov značky Renault súvisiace s módou: Twingo La Parisienne a Captur Helly Hansen. Práve spomenutý Captur z hľadiska pozície značky zaznamenal veľký úspech. Je to všestranný automobil a Helly Hansen je outdoorová značka. Červené a čierne odtiene sú pre Helly Hansen typické a tkaniny s 3D efektom dodali dojem robustnosti. Ak chcete podporiť imidž oboch strán, musíte spojiť sily so správnou značkou. Nemôžu sa navzájom zatieniť.
AKÝ JE ROZDIEL MEDZI DIZAJNÉROM AUTOMOBILU A TOPÁNOK?
Ak si zoberieme príklad z architektov, často vidíme ich osobný znak na budovách, ktoré navrhli. Pozrite sa na Franka Gehryho, vždy rozpoznáte jeho diela. V základných rysoch sú vždy rovnaké. Aj Jean-Paula Gaultiera rozoznáte od ostatných dizajnérov. Je dôležité, aby dizajnér mal svoj vlastný podpis. V automobilovom priemysle je to odlišné, keďže pracujete pre značku. Vaša práca je úspešná, ak ľudia rozpoznajú značku, a nie váš štýl. To ale neznamená, že nemôžete vložiť svoju osobnosť do modelov, ktoré navrhujete. Nosenie výrazných topánok alebo doplnkov vám dodáva niečo naviac. Stal som sa dizajnérom, pretože ako dieťa som mal na stene plagát Ferrari a povedal som si, že chcem navrhovať autá ako to, na plagáte. Bol to sen. Ak snívate o tom, že sa stanete automobilovým pretekárom alebo dizajnérom, ženie vás to dopredu. Keď tvoríte modely, zistíte, že sa dotýkate celého radu dizajnérskych disciplín. S jedným autom vytvoríte zároveň 500 ďalších produktov. Sú tu zahrnuté všetky dizajnérske formy: produktový dizajn, architektúra, sochárstvo, práca s farbami a materiálmi, svetlo, nábytok, technológie a podobne. Automobilový dizajn je dokonalý svet, pretože obsahuje všetky možné formy dizajnu. A to ho robí príťažlivým. Je to komplikované, ale zároveň fascinujúce. To je dôvod, pre ktorý nie je veľký rozdiel medzi automobilmi a teniskami. Tento segment už integrujeme do našich dizajnov.
KTORÉ TENISKY NAJČASTEJŠIE NOSÍTE?
Tie, ktoré mi pripomínajú začiatok dobrodružstva so značkou Renault: moje tenisky Adidas pre DeZir. Koncept DeZir a Clio IV budú pre mňa vždy výnimočné, pretože boli mojou prvou skúsenosťou v Skupine Renault. Majú srdce a dušu a predznamenali všetko, čo následne prišlo. Je to trochu ako prvá láska: nikdy na ňu nezabudnete.
PREZRADÍTE NÁM NIEČO O VAŠICH ĎALŠÍCH TENISKÁCH?
S Le Coq Sportif pracujeme na ďalšom páre. Nechajte sa v nadchádzajúcich mesiacoch prekvapiť. Jediný náznak, ktorý vám môžem dať: budú žlté…