- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
BMW X7 x30d hodí na požiadanie zadkom
Obrovské SUV v súčasnosti trhajú rekordy v predajoch na väčšine dôležitých trhoch. Niet divu, veď opulentná výbava, bezpečnosť, praktickosť a skvelé jazdné vlastnosti predstavujú kombináciu, ktorá hrá na city solventným. BMW X7 s obrovskými ľadvinkami však vyniká z každého uhla. Ako jazdí a aké vychytávky v ňom nájdete?
Vystúpiť z neho môžete v obleku aj v šortkách, no bahno na elegnatnej karosérii pravdepodobne nebude častý jav. Napriek tomu, že mu to v teréne ide veľmi dobre, je X7 predurčená na plnenie reprezentatívnych úloh a pohodlnú prepravu po meste, kde aj sedemčlennej posádke zaručuje prvotriedny komfort. Dokonca ani tretí rad sedadiel neplní provizórnu funkciu, v pohode sa tam zmestia vysokí ľudia, ktorí si hovejú na kožených sedačkách a nad hlavou majú malé strešné okno. Môžu si regulovať vyhrievanie a aj nohy majú dosť miesta. Skrátka, vnútri máte pohodlie, nech sedíte kdekoľvek. Fascinujúce je, že zadné dvere sú oveľa väčšie ako prvý pár. Má to opodstatnenie, keďže sa tade nastupuje na päť sedačiek, čo si nevyžaduje žiadne krkolomné kúsky – stredný rad sedadiel sa elektronicky sklápa dopredu a vďaka svetlej výške sa nemusíte pri nasadaní hŕbiť ako Quasimodo, ale noblesne sa stratíte v gigantickej karosérii a priestrannom interiéri, kde si môžete krátiť čas množstvom vychytávok. Vzadu máte elektricky ovládateľné tienidlá okien a vpredu si môžete jazdu spírjemniť masážnymi, odvetrávanými sedadlami. To je len časť z toho, čo z X7 robí excelentného spoločníka na dlhé diaľničné presuny, kde vás nebude rušiť ani aerodynamický hluk, keďže zdvojené okná utlmia hukot vetra ako aj ruch okolitej dopravy. Jediné, čo budete vnútri počuť, budú len slová posádky, hudba a zvuk motora či výfukov, čo sú v tomto prípade všetko podmanivé tóny. Keď si prvýkrát sadnete za volant, ohromí vás rozhľad aj to, že previs prednej kapoty a blatníkov máte poriadne ďaleko a niekoľko sekúnd po naštartovaní a rozjazde budete žasnúť nad tým, ako intuitívne sa ovláda aj napriek hmotnosti približne 2,5 tony a do akejkoľvek zákruty ho pošlete sebaisto. Nie však tak rýchlo ako nejaké kombi alebo coupé so znakom BMW. V tomto mastodontovi už hmotnosť cítiť, no ak si zvyknete, čo pod plynom robí, na mokrej ceste s ním môžete aj hádzať bokom, no plnohodnotné drifty to, samozrejme, nebudú. Zábava to však je, a poriadna!
Bod zlomu
Akonáhle BMW X7 x30d, ktoré má pod kapotou 3,0-litrový šesťvalcový naftový motor s výkonom 265 koní a má 8-stupňovú automatickú prevodovku, chytíte pod krkom, zvládne to. To však nepotrebujete, no ako nový majiteľ to isto vyskúšate, aby ste vedeli, čo od auta čakať v rôznych situáciách. V zlom vás však neprekvapí, pretože aj s vypnutou trakčnou kontrolou je X7 stabilná aj na klzkom povrchu a za volantom máte pocit, akoby vás po parkete viedla skúsená partnerka. Dokonca pri jazde v daždi vyzerá auto elegantne aj pri tvrdej jazde v športovom režime, pri ktorom sa zníži podvozok a tým sa eliminujú bočné náklony. A x30d je pritom najslabšia motorizácia. Predstavte si, čo musí robiť verzia M50d…
Oneskorenie turba, aké bolo bežné pri diesloch spred desiatich rokov, už je minulosťou pri nízkych rýchlostiach aj v ťažkých SUV, no reakcia v diaľničných rýchlostiach, keď má motor dlho rovnaké otáčky predsa len chvíľu zaberie aj v najdynamickejšom režime. Lenže potom ťahá ako o život a za pár sekúnd vám na digitálnom ukazovateli svietia cifry, z akých majú policajti vlhké sny. Ani poriadne tvrdá jazda nenarobí vietor v peňaženke, keďže priemerná spotreba za týždeň jazdy prevažne v športovom režime neprekročila desať litrov, a to sme prevažne jazdili v meste.
Obriu X7 sme vzali aj na rozľahlé parkovisko, kde sme vyskúšali, ako zvláda rýchle zmeny jazdného smeru a teda aj laterálneho preťaženia, čo perfektne monitoruje ukazovateľ v sekcii menu nazvaný športový displej, kde môžete sledovať aj aký tlak má turbo, či koľko zostáva z výkonnostnej rezervy. Ak chcete vyraziť z miesta v kúdli dymu, zabudnite na to, no čierny podpis pri troche snahy na asfalte necháte. Chce to však zatočiť ešte keď stojíte, dať plný plyn na brzde a mať vypnutú trakciu. Vtedy zistíte, že auto vyštartuje ako vystrelené z praku. Na čo to je dobré? Zistíte, kde sú vaše limity a rovnako, čo zvládne X7 na hrane. Ak však máte cit v rukách a vnímate, čo sa vám deje pod zadkom, povolíte, pretože strach nedovolí podržať plný plyn, aby ste ho nehodili na strechu. Skrátka, hmotnosť, svetlá výška a pneumatiky majú svoje hranice, lenže takmer žiaden z majiteľov v honosne vybavenom X7 nebude robiť psie kusy, ale bude využívať výhody veľkého a luxusného auta, ktorým preveziete takmer všetko, čo potrebujete.
Motor: 3.0 litra
Prevodovka: 8-st. automat
Výkon: 265 koní
Maximálny krútiaci moment: 620 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min.
Zrýchlenie (0 – 100 km/h): 7,0 sekundy
Najvyššia rýchlosť: 227 km/h
Pohon: 4 x 4
Text: A. K. Foto: A. O.