- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Mazdu 6 s motorom 2.5 Skyactiv vytočíte ako motorku
Faceliftovaná verzia Mazdy 6 je na trhu už nejaký mesiac a treba dodať, že tretia modernizácia ukázala, že auto zreje ako víno. Predná maska vyzerá dokonalo, dvojité koncovky výfukov sú rovnako parádnym a navyše aj funkčným prvkom a každým pohľadom na auto nájdete ďalšie a ďalšie zaujímavé detaily. Unikátny je však najmä motor. Konštruktéri si asi pomýlili koncepciu, lebo do auta osadili na prvý dojem motor vhodný do motorky, ktorý v športovom režime v pohode vytočíte na 5 500 otáčok.
Opojné ticho a skvelý podvozok
Sedan od Mazdy má pohon prednej nápravy a reaguje ako britva najmä v ostrých zákrutách, kde oceníte takmer optimálne rozloženie hmotnosti a agregát, ktorý v manuálnom režime automatickej prevodovky dokážete bez problémov vytočiť aj do 6 000 ot./min. No poľahky si môžete preradiť v optimálnom spektre, keď dosiahnete hranicu približne 4 000 ot./min., kde motor ťahá ako lokomotíva, no keď máte nastavený športový režim a radenie nechávate na procesore, nestane sa, že preradí pod 5 500 otáčok. Môžete na chvíľu povoliť tlak pravej nohy, a vtedy nezaznamenáte kickdown, ale, naopak, zaradí hore. Športový režim si skrátka nevyhnutne pýta vyradenie páky smerom doľava a pri vypnutej kontrole trakcie máte ma kľukatiacich sa cestách v horách pripravenú parádnu porciu zábavy. Kvíliace pneumatiky, podmanivý zvuk výfukov a motora sú len príjemné detaily, ktoré jazdu okorenia. Dnu však nepreniká veľa hluku, a napríklad rušivé zvuky valiacich sa pneumatík či aerodynamický šum obtekajúceho vzduchu nepostrehnete ani vo vysokých rýchlostiach pri vypnutom audiu, ktoré je inak radosť počúvať. Prežiť jazdu v interiéri nie je komplikované ani pri stovky kilometrov dlhej ceste, pretože okrem ticha budete registrovať najmä upokojujúce vnemy. Prvotriedna koža je síce fajn, ale ani látkové sedadlá nie sú niečo, čo by urazilo človeka žijúceho v luxuse. V horúčavách sa nepotíte a v zime ich vyhrejete telesnou teplotou v podstate za pár sekúnd a majú skvelé vedenie. Ľahko z nich vyčistíte škvrny z nápoja, ktorý vyleje uvrešťaný živý náklad na zadných sedadlách bezohľadne ignorujúci vašu snahu o zaujatie jeho pozornosti. Vnútri nič nevŕzga ani neškrípe a kabína pôsobí prémiovo a nikde, kam sa pozriete, vás neprekvapí tvrdý plast a osempalcový centrálny displej bohato stačí na zobrazenie všetkých potrebných dát. Navyše je umne zasadený do palubnej dosky tak, že nepôsobí rušivo a, samozrejme, jasom sa prispôsobuje okoliu. Okrem toho máte k dispozícii aj head-up displej a veľa ďalších zaujímavých prvkov. No stačilo chválospevov na interiér, jazda si zaslúži rovnaké superlatívy. Nuž áno, toto auto si nás získalo…
Pocit nekonečného výkonu a skvelá spotreba
Mazda 6 s 2.5-litrovým motorom má výkon 143 kW a 258 Nm, čo sú dobré čísla, ktoré oceníte najmä s vypnutou trakčnou kontrolou. V hustom lese nad Eisenstadtom leží skvostná, zvlnená cesta s výborným povrchom, kde poriadne preveríte schopnosti auta. Veľký sedan na tomto úseku predviedol, že dlhoročné ladenie podvozku prinieslo svoje ovocie a v tomto momente začnete v duchu preklínať tú opulentnú výbavu, pretože v ostrých zákrutách pridáva nepotrebné kilogramy. „Šestka“ sa síce nezadýcha, no po pár stovkách metrov si uvedomíte, že keby mala o dvesto či tristo kíl menej, mali by ste v rukách kladivo na ostré nemecké sedany. Takto je to pohodlná vlajková loď, ktorá sa v ničom nevymyká zamýšľanej koncepcii. Nie je to športové auto, no napriek tomu občas vycerí zuby. Hlavne vtedy, keď si na zaprášenej ceste s vypnutou trakčnou kontrolou vyradíte v športovom režime na manuálne radenie. Potom sa začína zábava, ktorá solídne šetrí vašu peňaženku…
Motor so Skyactiv technológiou do 80 km/h vypína valce, čo za volantom ani nepostrehnete, no pri stojane na pumpe už áno a nejde o decilitre. Reálna úspora predstavuje pri tvrdej jazde pokojne aj dva-tri litre benzínu. Na ceste v lese sme išli oveľa rýchlejšie ako 80 km/h, no napriek tomu ukazovali počítače spotrebu len o čosi vyššiu ako osem litrov, čo sú skvelé údaje. Okrem zvuku vytočeného agregátu a výfukov sme však nepočuli žiadne rušivé mechanické zvuky, čo je čiastočne výsledkom osadenia nového vyvažovacieho hriadeľa. Neznamená to však, že za volantom môžete poľaviť. Ani sa nenazdáte a idete poriadne rýchlo, a keďže máte hmotnosť nad hnanou nápravou, môžete na šmykľavom povrchu auto pri vypnutej kontrole trakcie poľahky utrhnúť a skončiť v jarku. Kopcami nad Eisensdtadtom sa deň predtým, ako sme prišli, prevalili hektolitre dažďovej vody a na asfalte zostal nános jemného štrku. Mazda sa pri tvrdých brzdách z 90 km/h zavlnila, no ľavotočivou zákrutou sa pretiahla bez zaváhania. Stabilita a rozumný odhad vodiča sú dve základné premenné k tomu, aby ste si so šestkou užili hodiny zábavnej jazdy.
Motor: 2 488 cm3
Počet valcov: 4
Prevodovka: 6-stupňový automat
Výkon: 143 kW
Krútiaci moment: 258 Nm/4 000 ot.min.
Max. rýchlosť: 222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,1 s
Text: A.K. Foto: A.O.