- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Poznáte významné míľniky v histórií letectva?
Ak sa na chvíľu zadívate na oblohu, je celkom pravdepodobné, že uvidíte minimálne jedno lietadlo. Vzniesť sa do vzduchu už nie je pre ľudí nedosiahnuteľným snom, ale každodennou realitou, vďaka ktorej sa ľudia aj tovar môžu dostať z jednej strany sveta na druhú za niekoľko hodín.
Letel da Vinci alebo nie?
Aj dnešná letecká preprava v celej svojej komplexnosti, ktorej jednotlivé súčasti spolu fungujú ako súčasti dobrých prevodoviek, má však svoje počiatky. Poznáte tie najzásadnejšie míľniky letectva.
O Leonardovi da Vincim je všeobecne známe, že lietanie ho veľmi fascinovalo. Zachovalo sa po ňom množstvo návrhov rôznych lietajúcich strojov. Nájdu sa medzi nimi síce aj také, ktoré by v skutočnosti vzlietli len veľmi ťažko (rozumej vôbec), ale napríklad jeho návrhy padáka, či závesného klzáka mohli fungovať.
Podľa legendy dokonca v roku 1496 jeden zo svojich lietajúcich strojov aj neúspešne otestoval, avšak žiadny dôkaz to nenasvedčuje. O takomto teste dokonca ani nehovorí vo svojich poznámkach.
Od papierového balóna až po nadzvukovú rýchlosť
A tak ak hľadáme zmienky o skutočných letoch, musíme sa v histórií leteckej prepravy posunúť o niečo bližšie k súčasnosti. V 18. storočí si bratia Montgolfierovci z Francúzska, ktorí boli majiteľmi papiernictva, všimli, že horúci vzduch stúpa a nadnáša papierové sáčky. Tento jav využili pri stavbe balóna, v ktorom sa v roku 1783 vzniesla do vzduchu ľudská posádka.
Ďalší významný míľnik prišiel v roku 1852, keď francúzsky konštruktér, Henri Giffard, skonštruoval prvú skutočne fungujúcu vzducholoď. V roku 1891 zas nemecký priekopník letectva, Otto Lilienthal, prvýkrát vzlietol na závesnom klzáku vlastnej konštrukcie.
A potom sa to s lietaním už naozaj „rozbehlo“. Prišli vzducholode Ferdinanda von Zeppelina, prvé motorové lietadlo bratov Wrightovcov a v roku 1947 prekonal ako prvý človek rýchlosť zvuku Chuck Yeager na experimentálnom lietadle Bell X-1.